Bulletin de veille du 8 avril 2025

Québec/Canada
Cet article examine l’implantation de l’impôt minimum mondial proposé par l’OCDE (Pilier Deux), concluant que malgré une large adhésion de principe, sa mise en œuvre demeure inégale selon les juridictions, et que sa réussite dépendra de la capacité des États à concilier coopération fiscale internationale et souveraineté nationale afin de préserver les assiettes fiscales et accroître les recettes publiques.
Ce texte analyse l’état d’avancement de l’adoption des règles GloBE (Global Anti-Base Erosion Rules) proposées par l’OCDE, dans une perspective juridictionnelle. Il traite en particulier de l’implantation de l’impôt minimum mondial dans un ensemble ciblé de pays, dont le Canada. Après une revue des fondements, des objectifs et des spécificités des règles GloBE, le texte explore les caractéristiques distinctives de ces pays dans le but de fournir une compréhension nuancée et contextualisée de l’implantation du Pilier Deux de la réforme fiscale internationale et de ses effets sur l’avenir des politiques fiscales.
On constate que, bien que cette initiative de l’OCDE ait rallié un grand nombre de pays autour du principe d’un impôt minimum mondial, sa mise en œuvre varie à travers le monde. Les pays développés, dotés de systèmes administratifs robustes, sont nombreux à avoir adopté une loi sur l’impôt minimum ou à être sur le point d’en adopter une. Par ailleurs, les juridictions non coopératives, souvent attrayantes pour les multinationales en raison de leurs régimes fiscaux avantageux, sont moins promptes à mettre les règles en place malgré leur engagement, pour beaucoup d’entre elles, au sein du Cadre inclusif de l’OCDE. Le cas des États-Unis illustre les tensions persistantes entre la souveraineté fiscale, la concurrence et la coopération internationale.
Ce texte vise à établir, à l’aide de cas types, la présence ou non d’effets fiscaux désincitatifs à l’intégration ou au maintien en emploi des personnes handicapées à faible revenu au Québec. Une fois cela fait, quelques réflexions et propositions d’amélioration de certains aspects des mesures dont peuvent se prévaloir les personnes handicapées sont exposées.
L’objectif principal de l’analyse est d’établir la présence ou non d’effets fiscaux désincitatifs à l’intégration ou au maintien en emploi des personnes handicapées à faible revenu au Québec et, le cas échéant, de proposer des pistes de solution afin d’y remédier.
L’Office des personnes handicapées du Québec (« OPHQ ») indique, à juste titre, que le travail constitue un vecteur important d’amélioration du revenu et de participation sociale . Cette affirmation est vraie pour l’ensemble des individus, y compris les personnes avec incapacité. L’Organisation de coopération et de développement économiques (« OCDE ») rappelle également que l’article 27 de la Convention des Nations Unies relative aux droits des personnes handicapées sur le droit au travail est l’un de ses articles les plus détaillés, compte tenu de l’impact de l’emploi sur les processus d’inclusion sociale. Ainsi, dans ses travaux sur l’analyse des politiques relatives au handicap, l’OCDE met l’accent sur l’employabilité et l’emploi. Les constats s’imposent toutefois selon lesquels les résultats des politiques en matière d’emploi, et pour une plus grande inclusion des personnes handicapées sur le marché du travail, n’ont pas eu de grands succès : le taux d’emploi des personnes handicapées reste
bas, notamment chez les jeunes.
Cette étude s’intéresse au lien entre la croissance urbaine et la situation financière des municipalités du Québec.
Ce rapport mesure la corrélation entre la croissance immobilière ou démographique et la variation des taux de taxation des municipalités. Les estimations permettent de vérifier qu’il existe un gain fiscal associé à la croissance municipale au Québec. Les municipalités de 1 000 habitants et plus ayant connu une croissance plus élevée de leur population ou de leur nombre d’unités immobilières entre 2008 et 2018 affichent une croissance de leur taux de taxation plus faible (ou une décroissance plus forte). Ces municipalités affichent également des croissances plus faibles de leurs dépenses courantes par habitant au cours de la période. Elles génèrent aussi une part plus importante de leurs recettes à partir de droits, permis et contributions de promoteurs, couvrant possiblement une partie de leurs dépenses courantes. Le gain fiscal de la croissance demeure toutefois éphémère. À terme, notre analyse montre que les municipalités ayant une population plus élevée ont des dépenses par habitant plus élevées. Ces dépenses sont toutefois financées par des valeurs foncières conséquentes, ce qui suggère que l’impôt foncier est bien adapté à la croissance municipale. Il n’est pas possible, selon notre analyse, de conclure que la quête incessante de croissance immobilière par les municipalités a nécessairement un impact négatif sur le bien-être de la collectivité. Le gain qu’elles retirent de la croissance est temporaire et il apparaît pertinent pour éviter qu’elles ne favorisent les coalitions axées sur la valorisation foncière. L’absence de gain pourrait avoir pour conséquence de ralentir le développement immobilier dans un contexte où l’accès au logement est de plus en plus difficile.
Ce rapport présente une stratégie économique pour le prochain gouvernement du Canada, recommandant une réforme fiscale axée sur la réduction de l’impôt sur l’investissement et un transfert vers la taxation de la consommation, combinée à des mesures de contrôle des dépenses, afin de rétablir l’équilibre budgétaire d’ici 2028-2029 et de soutenir durablement la croissance économique et les finances publiques.
This Special Policy Report addresses Canada’s pressing need to strengthen its economy and reduce its reliance on the US market for economic growth. It was crafted by John Lester, Fellow-inResidence, in collaboration with the Institute’s senior staff. The strategy takes its inspiration from the Institute’s recently published work in the areas of economic growth and innovation, tax policy, climate change policy, immigration policy, fiscal policy, and trade policy.
Ce rapport évalue les politiques du gouvernement de la Colombie-Britannique en matière de logement, concluant que bien que certaines réformes réglementaires puissent favoriser une meilleure accessibilité, plusieurs mesures fiscales et interventions publiques, telles que les subventions ciblées ou les contrôles des loyers, risquent d’alourdir les finances publiques tout en réduisant les incitatifs à construire, soulignant ainsi l’importance d’une approche plus efficace comme un système de coupons financé par les recettes fiscales.
British Columbia residents are seriously concerned about unaffordable housing, particularly in the greater Vancouver and Victoria regions.
The BC government has responded to these concerns by proposing and implementing numerous legislative and regulatory initiatives aimed at making residential housing, particularly rental housing, more affordable for lower and middle-income residents of the province.
The government’s increasing direct role in the housing sector reflects its skepticism about the willingness and ability of the private sector to produce affordable housing.
In fact, the growth of completed housing units in BC has outpaced that of the rest of Canada in recent years. At the same time, BC has experienced a faster population growth rate than other provinces, which is arguably the main factor contributing to the province’s housing affordability problem.
Recent government legislation prohibiting local government limits on multi-unit housing and Accessory Dwelling Units in residential neighbourhoods is likely to improve housing construction rates and housing affordability. On the other hand, some new initiatives such as strengthened rent controls and protections against tenant evictions will discourage the production of new rental housing units.
The government’s numerous subsidy programs for rental housing are likely to be costly to administer. A more efficient approach to subsidizing housing for low and moderate income families is a housing voucher program.
Ce rapport démontre que la croissance de la productivité du travail au Canada entre 1998 et 2019 provient surtout de certains secteurs comme les finances et les ressources naturelles, et souligne que des politiques publiques axées sur la relocalisation du travail vers des secteurs à forte valeur ajoutée — plutôt qu’une simple hausse d’efficacité — pourraient améliorer les revenus fiscaux liés à la croissance économique et ainsi soutenir les finances publiques à long terme.
Addressing Canada’s slow productivity growth has become a public policy priority. However, this paper argues that declines or slower growth in aggregate labour productivity should not automatically be interpreted as a deterioration in living standards. Improvements in an economy’s terms of trade also play a crucial role in advancing living standards. Low rates of productivity growth may, in some cases, result from welfare-enhancing reallocations of labour into sectors with lower labour productivity.
Using the generalized exactly additive decomposition (GEAD) methodology, this study analyzes the contribution of 15 business sectors to Canada’s aggregate productivity growth from 1997 to 2019. The findings show that labour productivity in Canada’s business sector increased by 30.7 per cent over this period, averaging an annual growth rate of 1.2 per cent. Notably, the finance, insurance and real estate (FIRE) sector made the largest contribution to overall labour productivity growth. Conversely, the manufacturing sector was the only one to make a negative contribution due to declining relative prices and a reduced share of total labour input.
États-Unis
Ce texte présente une vision de la politique fiscale fédérale des États-Unis, concluant que le système actuel ne génère pas assez de revenus et manque de progressivité, et qu’une réforme ambitieuse — reposant sur l’élimination de certaines réductions d’impôts et l’augmentation de la contribution des plus riches — est essentielle pour renforcer l’équité fiscale et financer adéquatement les services publics.
Setting goals for Congress and the President is important to guide policy and establish benchmarks for holding them accountable when they fail or actively thwart those goals. While tax policy is complex, the two most important goals are simple:
- The U.S. needs a tax code that is more adequate, meaning any major tax legislation should increase revenue, not reduce it.
- The U.S. needs a tax code that is more progressive, meaning any significant tax legislation should require more, not less, from those most able to pay.
Ce rapport conclut que les taxes sur les boissons sucrées, bien qu’elles génèrent des revenus publics, n’améliorent pas significativement la santé publique ni ne réduisent l’obésité, en raison d’effets de substitution, d’une portée fiscale trop étroite et de leur caractère régressif, remettant ainsi en question leur efficacité comme outil de politique fiscale en matière de santé.
Obesity is a leading contributor to preventable diseases and rising health-care costs worldwide. Obesity reduction and prevention have thus become global public health objectives. One proposed public policy strategy to combat increasing obesity rates is to implement excise taxes on sugar-sweetened beverages (SSBs). These are generally defined as soft drinks, juice-based drinks, or milk-based drinks that are sweetened with added sugar, natural sugar, or sometimes no- and low-calorie sweeteners meant to replicate sugar. Many countries narrow the scope of their excise taxes to only one subset of SSBs, like soft drinks.
SSB taxes are primarily implemented to reduce sugar intake through lower beverage consumption—and, by extension, overall caloric intake—while serving as a revenue-generating tool for public coffers. Unfortunately for SSB policy advocates, academic research on the impact of SSB taxes raises questions about their effectiveness in significantly reducing obesity rates or improving public health in a meaningful way.
Ce rapport évalue les réformes récentes et proposées de la fiscalité foncière en Iowa, concluant que le remplacement du système de rollback par des plafonds de croissance des recettes fiscales permettrait de mieux maîtriser les hausses inégales des taxes foncières, d’améliorer l’équité fiscale entre les régions et de garantir une source de revenu locale plus stable et transparente pour financer les services publics.
In recent years, Iowa’s tax code has undergone a transformation. Individual and corporate income taxes have been simplified, and rates have come down—dramatically. The inheritance tax is gone. So is the alternative minimum tax. Iowa is a more economically competitive, lower-tax state thanks to these reforms. But for many taxpayers, there’s at least one more item on the agenda: property tax reform and relief. Lawmakers adopted reforms in 2023, but those efforts fall short of many taxpayers’ hopes, and their design will yield uneven relief.
The clamor for property tax relief is not unique to Iowa; it has emerged as a dominant theme in state tax policy across the country, and for good reason. With assessed values skyrocketing in recent years, many homeowners now pay dramatically more than they used to, and they’re left wondering why they should have to pay so much more for the same property, and for the same government services.
Reforming the property tax, however, is not easy. Some superficially appealing solutions are likely to backfire on homeowners in the long run, while meaningful reform and relief will involve revisiting a tangle of existing provisions that aren’t fully working as intended.
This publication considers the legitimate place of property taxes as a source of local revenue, surveys Iowa’s existing property tax system, puts Iowa tax burdens in a regional and national context, and compares and contrasts the leading approaches to providing property tax relief, culminating in recommendations for delivering effective, sustainable, and non-distortionary property tax relief. With a well-designed package of property tax reform, Iowa would round out its tax overhaul with a flourish—and give homeowners, farmers, and businesses a much-needed win.
Ce document propose une alternative à la reconduction du Tax Cuts and Jobs Act (TCJA) en remplaçant les crédits d’impôt actuels (EITC et CTC) par deux nouveaux crédits simplifiés ciblant les travailleurs et les familles avec enfants, permettant ainsi d’augmenter les revenus après impôt des ménages à faible revenu tout en réduisant de moitié le coût fiscal de l’extension du TCJA, renforçant ainsi l’efficacité et l’équité des finances publiques.
As Congress considers extending expiring provisions of the 2017 Tax Cuts and Jobs Act (TCJA), this report proposes an alternative that focuses its benefits on the working class while addressing longstanding concerns about the complexity and administrative burdens of tax credits geared toward low- and moderate-income families. Building on some of the TCJA’s core simplifications, such as the larger standard deduction and repeal of personal exemptions, and allowing the law’s other temporary provisions to expire as scheduled, this proposal would fundamentally reform the earned income tax credit (EITC) and the child tax credit (CTC) into a distinct worker credit of up to $2,500 per worker and a child benefit credit of up to $4,000 per child. This proposal would provide the largest income increases to the bottom 40 percent of households, between $1,270 and $1,560 on average (6.5 to 3.8 percent of their after-tax income) compared with increases of $160 to $380 (0.8 and 0.9 percent of their after-tax income) from extending the TCJA. And it would cost less than half of TCJA extension over 10 years.
Ce document analyse les avantages et les défis de verser les crédits d’impôt (EITC et CTC) sur une base mensuelle plutôt qu’annuelle, concluant qu’une distribution plus fréquente améliorerait la stabilité financière, la santé et le bien-être des familles à faible revenu, tout en posant des enjeux administratifs, mais offrant un potentiel significatif pour renforcer l’impact social de la politique fiscale sans accroître les coûts publics.
In 2023, the federal income tax system delivered $211 billion in benefits to children, the bulk of which came from the child tax credit and the earned income tax credit, which combined amount to a larger share of benefits for children than any other program, including those associated with health, nutrition, and education. This assistance, unlike traditional spending on children, is delivered as a single payment at tax time, but research on tax credit use and changes in economic conditions suggest moving away from single payments and toward monthly payments in some cases.
International
Ce texte, en s’appuyant sur des déclarations fiscales à travers seize pays, se penche sur les inégalités d’imposition entre les entreprises selon leur taille et démontre qu’une taxe minimale de 15 % appliquée sur les plus grandes entreprises pourrait générer davantage de recettes fiscales.
This paper documents new facts on corporate taxation and the revenue potential of corporate minimum taxes, leveraging firm-level tax returns from 16 countries. First, effective tax rates follow a humped-shaped pattern with firm size: small firms benefit from reduced rates, while large firms take up tax incentives, leaving mid-sized firms with the highest effective rates. On average, the effective tax rate for the largest 1 percent of firms is 2.2 percentage points lower than the average effective tax rate for the top decile of firms. Second, although statutory tax rates are above 15 percent in all sample countries, over a quarter of top firms face an effective rate below 15 percent, challenging the simple tax haven versus non-haven dichotomy. Third, a simple 15 percent domestic minimum tax for the top 1 percent firms could raise corporate taxes by 14 percent on average across countries, absent behavioral responses. In contrast, the global minimum top-up tax would only raise a quarter of this revenue due to its generous deductions and smaller number of firms in scope
Ce texte propose diverses recommandations afin de renforcer la gestion de la dette publique à Aruba, notamment par une réforme des règles fiscales et un resserrement budgétaire.
This technical assistance (TA) mission on Fiscal Rules was conducted from October 31 to November 12, 2024. Public debt management is crucial for Aruba, particularly due to its economic reliance on tourism. Following the 2008 Global Financial Crisis, debt levels surged to over 70 percent of GDP, and the COVID-19 pandemic further exacerbated this, pushing debt to 112.3 percent in 2020. To address these issues, Aruba aims to reduce public debt to 50 percent of GDP by 2040 through fiscal tightening and revised fiscal rules. Key recommendations include simplifying fiscal rules, implementing a Medium-Term Fiscal Framework (MTFF), and enhancing institutional capacity for effective fiscal management. These measures are essential to ensure fiscal sustainability and economic resilience in Aruba.
Ce texte examine la situation de l’Afrique du Sud face à une dette croissante et propose de nouvelles règles fiscales afin de réduire la dette publique et renforcer la crédibilité des politiques.
South Africa’s public debt has tripled since the global financial crisis and is not expected to stabilize over the medium term under staff’s baseline. Cross-country evidence suggests that fiscal rules anchored in debt ceilings can be helpful in supporting fiscal adjustments aimed at reducing public debt and bolstering policy credibility. Design features such as institutional coverage, statutory base, correction mechanisms, and flexibility provisions can make the rules more credible and durable, and formal enforcement mechanism and independent institutions can strengthen their compliance. Strengthening South Africa’s fiscal framework by introducing a debt anchor and a credible operational fiscal rule in line with international best practice could help support the authorities’ fiscal objectives and safeguard debt sustainability.
Les auteurs de ce texte estiment que, face à la complexité croissante de la gestion des pensions à cotisations définies au Royaume-Uni, l’adoption d’un modèle ‘flex then fix’ pourrait aider les retraités à équilibrer flexibilité et sécurité financière tout au long de leur retraite.
Managing wealth in retirement is difficult, and policy design in this area is not straightforward—particularly after the near-compulsory annuitisation of DC pensions was abolished in 2015. Whatever its merits, we have found little support for returning to a pre-2015 situation. But change is needed to help people navigate how to make good decisions over how to draw on DC pension wealth and to help people balance the benefits of flexibility while limiting some of the risks they face. This report therefore sets out a set of policy suggestions that for many should reduce the risk that they end up with low living standards later in retirement as a result of making poor decisions on how to draw upon their DC pension wealth.
Ce rapport d’évaluation présente les prévisions économiques et fiscales officielles du Royaume-Uni tout en analysant la viabilité de ses finances publiques.
The economic and fiscal outlook has become more challenging since the Autumn Budget. Domestic output stagnated in the second half of 2024 and business and consumer confidence have trended lower recently. European energy prices have risen again, and government bond yields are up by around ½ a percentage point. The outlook has also become more uncertain with two geopolitical risks highlighted in our 2022 Fiscal risks and sustainability report beginning to crystallise: upward pressure on defence spending and a tightening of global trade restrictions. And recent UK population, labour force, and output data do not provide a clear signal about domestic economic prospects.
Against this more challenging and uncertain backdrop, we now expect real GDP growth of 1.0 per cent this year, half the rate in our October forecast, before it recovers to average around 1¾ per cent over the rest of the decade. While the Government’s planning reforms deliver a modest boost to the level of potential output of 0.2 per cent in 2029, its cumulative growth between 2023 and 2029 is still ½ a percentage point lower than we projected in October, and the level of productivity is over 1 per cent lower. Higher energy and food prices and more persistently high wage growth cause inflation to rebound to a quarterly peak of 3.7 per cent in mid-2025, before returning to target over the rest of the forecast.
The underlying fiscal outlook has also deteriorated since October. Higher debt interest payments and weaker-than-expected receipts take the current balance from a surplus of £9.9 billion to a deficit of £4.1 billion in 2029-30, before accounting for new policies. Government policies, notably the direct savings from welfare reforms and the reduction in day-to-day departmental spending, and the indirect boost to receipts from planning reforms, raise £14.0 billion in 2029-30, offsetting the underlying deterioration. This means that the fiscal rules for a current balance and for net financial liabilities to be falling in 2029-30 are both met by similar small margins to October of £9.9 billion and £15.1 billion respectively. But borrowing is projected to be £3.5 billion higher and debt 0.6 per cent of GDP higher at the end of the decade than in our October forecast.
Significant uncertainty surrounds domestic and global economic developments. If the projected recovery in UK productivity growth fails to materialise, and it continues to track its recent trend, then output would be 3.2 per cent lower and the current budget would be 1.4 per cent of GDP in deficit by the end of the decade. A 0.6 percentage point increase in Bank Rate and gilt yield expectations across the forecast would eliminate current balance headroom. And if global trade disputes escalate to include 20 percentage point rises in tariffs between the USA and the rest of the world, this could reduce UK GDP by a peak of 1 per cent and reduce the current surplus in the target year to almost zero.
OFFICE FOR BUDGET RESPONSIBILITY (OBR). « Devolved tax and spending forecasts », 26 mars 2025, 47 p.
Ce rapport présente les prévisions des recettes fiscales et des dépenses pour les gouvernements de l’Écosse et du Pays des Galles.
The Office for Budget Responsibility (OBR) was established in 2010 to provide independent and authoritative analysis of the UK’s public finances. Alongside the UK Government’s Budgets and other fiscal statements, we produce forecasts for the economy and the public finances, which are published in our Economic and fiscal outlook (EFO).
This document presents forecasts for the fully devolved taxes and for devolved elements of income tax. It also presents illustrative projections for some taxes that are yet to be devolved. And it provides the forecasts that the UK, Scottish and Welsh Governments use as part of their agreed block grant funding mechanisms, which largely flow from those devolved taxes that we forecast. For the first time, it also presents estimates for the income tax block grant adjustment and the corresponding illustrative income tax net position. This is an illustrative forecast of the difference between the income tax revenue that the devolved governments receive and the funding that is deducted from the block grant to account for the devolution of income tax.
Le rapport sur la dette mondiale souligne l’urgence de réconcilier viabilité budgétaire et financement des investissements stratégiques alors que les États et entreprises des pays de l’OCDE emprunteront un montant record de 17 000 milliards USD en 2025.
Les marchés mondiaux de la dette ont joué un rôle essentiel dans le soutien à la reprise au lendemain de la crise financière de 2008 et de la pandémie de COVID-19, en fournissant de manière ininterrompue des capitaux aux États et aux entreprises. Leur rôle ne peut toutefois plus se limiter au soutien à la reprise. Les marchés de la dette doivent à présent financer l’investissement et la croissance. Or, la tâche n’est pas aisée. Les niveaux d’endettement sont déjà élevés, les coûts d’emprunt ne cessent de croître, la croissance économique marque le pas et les risques géopolitiques augmentent.
Le rapport consolidé sur le Montant B propose une approche simplifiée des prix de transfert pour les activités de distribution, offrant aux juridictions à faibles capacités un outil efficace pour favoriser une répartition plus équitable des ressources fiscales.
Dans le cadre de la solution reposant sur deux piliers pour résoudre les défis fiscaux soulevés par la numérisation de l’économie, approuvée par le Cadre inclusif OCDE/G20 sur le BEPS en octobre 2021, le Montant B prévoit une approche simplifiée et rationalisée pour l’application du principe de pleine concurrence aux activités de commercialisation et de distribution de base dans un pays, en mettant un accent particulier sur les besoins des juridictions à faible capacité. Ce rapport consolidé incorpore les documents convenus sur le montant B qui ont été publiés par le Cadre inclusif depuis février 2024 jusqu’à décembre 2025.
Ce texte montre qu’au Royaume-Uni, l’année fiscale 2025 s’ouvre sur une combinaison de gels de seuils fiscaux, de hausses de cotisations patronales et d’augmentations de taxes locales, dont les effets cumulatifs pèseront davantage sur les ménages modestes.
April brings with it a series of tax, benefit and bill rises. In this note – the fourth in an annual series – we examine what these changes will mean for households and the overall outlook for disposable incomes in 2025-26.
Ce texte montre qu’au Royaume-Uni, la hausse simultanée du salaire minimum et des cotisations patronales alourdit fortement le coût du travail pour les bas salaires, mettant sous pression l’emploi dans les secteurs les plus fragiles et révélant le manque de cohérence entre politique salariale et stratégie fiscale.
[…] On April 1st, the adult minimum wage will rise by 6.7 per cent—the seventh-largest rise in 26 years. Rates for younger workers will rise even faster—by 18 per cent for 16-17-year-olds and 16.3 per cent for 18-20-year-olds, as the Government pursues its policy of convergence with adult rates.Five days later, employer National Insurance Contributions (NICs) will rise substantially—and fastest on low-paid jobs. The big cut in the earnings threshold above which employers pay NICs—from £9,100 to £5,000 on annual earnings—hits lower-paid workers hardest, outweighing the top-heavy impact of the increase in the rate—from 13.8 to 15 per cent.
Ce texte analyse l’évolution des inégalités de richesse au Chili entre 2007 et 2021 en se concentrant sur deux évènements importants, soit l’introduction d’une taxe sur la valeur ajoutée sur les transactions immobilières et les retraits exceptionnels de fonds de pension pendant la pandémie.
This paper examines wealth inequality dynamics in Chile from 2007 to 2021, focusing on two key macroeconomic events: the sharp rise in housing prices after the introduction of a real estate value-added tax in 2016 and the substantial liquidation of pension assets through early with-drawals during the pandemic. We introduce a methodological innovation that aims to improve the measurement of wealth inequality by integrating administrative pension fund records into household wealth surveys using machine learning techniques. Our results reveal extreme levels of wealth concentration, with the top 10% holding approximately two-thirds of national private wealth. However, inequality slightly declined over the period, particularly after 2016, as the outcome of two opposing forces: housing appreciation, which benefited middle-class households, and pension fund withdrawals, which disproportionately reduced wealth at the lower end of the distribution.
Équipe de rédaction
Recherche et sélection des articles :
- Alyson Auger-Collette
- Mirlyn-Daphney Brutus
- Kristine Javier
- Louis Lemay
Coordination et édition :
- Tommy Gagné-Dubé
Note: L’intelligence artificielle générative a été utilisée dans la préparation de ce bulletin de veille pour la préparation de certaines des phrases résumées (en gras) des documents.