Bulletin de veille du 11 février 2020

Québec/Canada

Le taux d’activité a augmenté en Ontario en 2019, mais des défis subsistent. Par exemple, le taux d’activité des Québécoises d’âge moyen était de 86,9 %, soit environ cinq points de pourcentage de plus qu’en Ontario.
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Le marché du travail de l’Ontario a affiché de bons résultats en 2019, soit la plus forte hausse du niveau d’emploi jamais enregistrée. Le taux de chômage annuel est resté le même qu’en 2018, soit 5,6 %, mais il n’a jamais été aussi bas depuis 1989. La vigueur de la création d’emplois s’est accompagnée d’une hausse soutenue des salaires moyens et d’une proportion accrue d’Ontariens et d’Ontariennes faisant partie de la population active pour la deuxième fois seulement depuis les 10 dernières années.

Les résultats suggèrent que la volatilité permanente et transitoire des revenus est associée à une détérioration de la santé et du bien-être.
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While there is mounting evidence that large income shocks, e.g. in the form of a job loss, may impact health and mortality, little evidence exist on the potential relationship between sustained income volatility, keeping average lifetime income constant, and health. This paper exploits rich survey data on the near-elderly in Canada paired with their administrative tax records to investigate whether a relationship exists between health and well-being on the one hand, and individual-specific volatility of income on the other, decomposing volatility into a permanent and transitory component. Controlling for average lifetime income, we find that a one unit increase in the standard deviation of the permanent component of (log) income experienced over the working life is associated with a lower probability of being in excellent (-23.9%) and very good health (-13.3%), to be satisfied with life (-34.9%), and implies the onset of 1.1 additional mental health issues. Similar results, albeit smaller in size, are found for the transitory component of income. These results have potentially important implications for public policy, as well as, understanding the relationship between the labor market and population health.

Les résultats de l’étude montrent que le passage de l’objectif de produire plus d’enfants à la réalisation de l’équité a un fort impact sur la conception des politiques familiales.
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We study the design of a fair family policy in an economy where parenthood is regarded either as desirable or as undesirable, and where there is imperfect fertility control, leading to involuntary childlessness/parenthood. Using an equivalent consumption approach in the consumption-fertility space, we first show that the identification of the worst-off individuals is not robust to how the social evaluator …fixes the reference fertility level. Adopting the ex post egalitarian social criterion, which gives priority to the worst off in realized terms, we then examine the compensation for involuntary childlessness/parenthood. Unlike real-world family policies, a fair family policy does not always involve positive family allowances to (voluntary) parents, and may also, under some reference fertility levels, involve positive childlessness allowances. Our results are robust to assuming asymmetric information and to introducing Assisted Reproductive Technologies..

La SAQ a amélioré sa productivité depuis 2016 mais, les gains réalisés lui permettent de maintenir la valeur réelle du dividende qu’elle verse chaque année au gouvernement tout en proposant de meilleurs prix à ses clients.
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Non seulement la Société des alcools du Québec (SAQ) a amélioré sa productivité depuis 2016 mais les gains réalisés lui permettent de maintenir la valeur réelle du dividende qu’elle verse chaque année au gouvernement tout en proposant de meilleurs prix à ses clients, conclut un rapport dévoilé aujourd’hui par le Centre sur la productivité et la prospérité – Fondation Walter J. Somers (CPP). « Cette analyse se veut une mise à jour d’une étude que nous avions réalisée en 2016 et qui révélait que la performance de la société d’État stagnait depuis près de 30 ans. Il semble donc que les nouvelles stratégies mises de l’avant par la SAQ aient porté leurs fruits », déclare Robert Gagné, directeur du CPP et coauteur de l’étude.

Ainsi, depuis 2015, la productivité du travail de la SAQ a augmenté de 1,9 % par année, un rythme de croissance nettement supérieur à celui observé en moyenne dans l’économie québécoise au cours de la même période (0,59 % par année). Grâce aux gains de productivité réalisés, la société d’État est même parvenue à surpasser le sommet de productivité atteint en 1989.

Huit propositions pour améliorer la fiscalité et les finances publiques du Québec.
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Ce document est le mémoire présenté au ministère des Finances du Québec dans le cadre des consultations prébudgétaires 2020. Il actualise et met de l’avant certaines réflexions émanant des travaux de la Chaire en fiscalité et en finances publiques. De plus, ces réflexions s’inscrivent de près ou de loin dans les grands thèmes soulevés dans le cadre des consultations prébudgétaires, qu’ils s’agissent du rôle du Fonds des générations ou de la gestion des fonds publics en lien avec des défis structurels ou encore de gestes à poser pour accroître l’offre de travail et aussi pour combattre les gaz à effet de serre (GES).

Ce court mémoire se divise en deux parties : des réflexions en matière de fiscalité sont d’abord traitées, suivies de réflexions en matière de finances publiques.

Cette année, le guide des mesures fiscales présente 72 fiches descriptives des principales mesures fiscales des particuliers.
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La Chaire de recherche en fiscalité et en finances publiques présente son Guide des mesures fiscales. Cette publication s’inscrit dans le volet pédagogique ayant pour objectif de rendre les sujets touchant la fiscalité et les finances publiques les plus accessibles possible pour tous.

Le Guide présente les principales mesures fiscales visant les particuliers des gouvernements fédéral et du Québec sous forme de fiches descriptives. En tout, 72 fiches descriptives réparties en 13 sections thématiques peuvent être consultées. Il existe une panoplie d’endroits où les contribuables peuvent se renseigner sur les mesures fiscales qui peuvent les toucher, dont bien entendu les sites des agences fiscales gouvernementales. Les fiches du Guide se distinguent en ce que, en plus de décrire les paramètres des mesures et les facteurs d’admissibilité, chacune présente aussi l’objectif, le coût, des éléments « bon à savoir et à retenir », une illustration de la mesure, une courte section historique ainsi que les sources vers les sites officiels des gouvernements.

Ces fiches visent, entre autres, à aider les contribuables du Québec à remplir leur déclaration de revenus. Ainsi, les paramètres des mesures fiscales sont ceux de l’année d’imposition 2019. La Chaire mettra à jour ces paramètres annuellement. Évidemment, bien que les fiches descriptives renferment des informations sur les mesures, les informations officielles demeurent celles des agences des gouvernements.

Un outil est également mis à votre disposition pour vous permettre de consulter les fiches individuellement.

La plupart des ménages recevront des transferts plus élevés que les montants qu’ils auront payé au titre des redevances sur les combustibles.
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Le système fédéral de « filet de sécurité » pour la tarification de la pollution par le carbone se fonde sur la Loi sur la tarification de la pollution par les gaz à effet de serre adoptée le 21 juin 2018. Il comporte deux volets : une redevance sur les combustibles fossiles et un système de réglementation pour les grandes industries appelé « système de tarification fondé sur le rendement » (STFR).

Le filet de sécurité s’appliquera dans les provinces et les territoires qui ne se sont pas dotés de plans adéquats de tarification de la pollution par le carbone respectant les normes fédérales. Il est entré en vigueur en avril 2019 en Saskatchewan, au Manitoba, en Ontario et au Nouveau-Brunswick, et il est en application au Yukon et au Nunavut depuis juillet 2019. À l’Île-du-Prince-Édouard, c’est le STFR qui sera mis en œuvre.

Par suite de l’abrogation, le 30 mai 2019, de sa redevance sur le carbone, l’Alberta est couverte par la redevance fédérale sur les combustibles depuis janvier 2020 . Le gouvernement fédéral a annoncé que la redevance provinciale sur les combustibles proposée au Nouveau-Brunswick remplacera la redevance fédérale sur les combustibles à partir d’avril 2020.

Dans ce rapport, le DPB met à jour les estimations à partir des données les plus récentes publiées par Statistique Canada (tableaux d’entrées-sorties, comptes provinciaux des flux physiques d’émissions de GES), la Régie de l’énergie du Canada (utilisations futures de l’énergie) et Environnement Canada (émissions sectorielles projetées de GES). Par rapport au rapport précédent, le DPB tient également compte des revenus et des coûts du carbone incorporés dans les taxes de vente (TPS, TVP ou TVH).

En 2016, la proportion de contribuables n’ayant pas d’impôt à payer au Québec est demeurée la même qu’en 2015, à 35,9 %.
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Le ministère des Finances du Québec, en collaboration avec Revenu Québec, produit chaque année les Statistiques fiscales des particuliers.

Cette section présente diverses compilations des informations tirées de l’ensemble des déclarations de revenus des contribuables québécois ainsi qu’une brève analyse de celles‑ci par le ministère des Finances. Son objectif est de présenter une vue d’ensemble du régime fiscal québécois et de son évolution.

Vous trouverez ici les statistiques fiscales en matière d’impôt sur le revenu des particuliers pour l’année d’imposition 2016.

La Banque du Canada devrait davantage considérer l’effet de l’inégalité de revenus des Canadiens, car ce facteur peut avoir, selon les auteurs, un effet direct sur l’efficacité de ses politiques monétaires visant le contrôle de l’inflation.
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The Bank of Canada should weigh how income inequality affects monetary policy effectiveness as it pursues its 2 percent inflation target, says a new report from the C.D. Howe Institute.

In “Monetary Policy, Income Inequality, and Inflation—What’s the Link?” authors Jeremy Kronick and Francisco Villarreal investigate the link between monetary policy, income inequality and inflation in Canada, and explore why and how inflation plays a role.

Les géants technologiques sont imposés de façon significative et une taxe sur le chiffre d’affaires sera vraisemblablement payée par les entreprises et les consommateurs canadiens.
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Lors de la dernière campagne électorale, tous les partis ont promis de taxer davantage les géants du numérique. Bien qu’elle soit sur la glace en attendant le dénouement des pourparlers à l’OCDE, l’idée alimente toujours le débat public et risque d’être adoptée d’une manière ou d’une autre. Cette publication montre toutefois que les GAFA ont été imposées de façon semblable ou supérieure aux grandes entreprises canadiennes, et que ce sont les consommateurs et l’économie canadienne en général qui feront les frais d’une telle politique.

Il est possible d’implanter un revenu garanti de 22 000$ pour chaque adulte au Canada. Les auteurs proposent trois options pour y parvenir.
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As the need for basic income grows, the Basic Income Canada Network (BICN) is often asked how Canada could best design and pay for it. To answer that in a detailed way, BICN asked a team to model some options that are fair, effective and feasible in Canada. The three options in this report do just that. Our three options demonstrate that it is indeed possible for Canada to have a basic income that is progressively structured and progressively funded. BICN wants governments, especially the federal government, to take this seriously—and to act. Lives, and the future of our country, depend on it.

We also think Canadians should have a say in the public policies that affect them. Very few people are experts in the kind of technical work this report depends on so BICN has created this Brief to cover the essentials and aid in delving into the full report. 

États-Unis

La classe ouvrière supporte en majorité les politiques économiques progressistes, dont celle d’augmenter l’impôt des américains les plus nantis.
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Previous research from the Center for American Progress Action Fund showed that, like college-educated workers, working-class Americans—defined as people of all races in the workforce without a four-year college degree—overwhelmingly support a range of progressive economic policies, including those to raise the minimum wage, ensure paid leave, increase spending on health care and retirement, and increase regulation of Wall Street. That research also confirmed that today’s working class is racially and ethnically diverse and that White, Black, and Hispanic workingclass people all support these types of progressive economic policies.

En 2017, le Tax Cuts and Jobs Act (TCJA) a diminué l’imposition des sociétés aux États-Unis, mais il pourrait être une bonne idée de modifier complètement le régime d’imposition des sociétés afin de hausser les recettes de l’État tout en évitant l’évasion fiscale.
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The 2017 tax law, known as the Tax Cuts and Jobs Act (TCJA), enacted large corporate tax rate cuts, reducing U.S. corporate tax revenues to about 1 percent of gross domestic product (GDP). Because peer nations typically raise about 3 percent of GDP from their corporate tax, and U.S. corporate profits have been at historically high levels, one might question whether the TCJA’s cuts to the U.S. corporate tax rate were too large. While increasing the statutory corporate tax rate would generate substantial corporate tax revenues, reforms to the United States’ international corporate tax regime could also raise revenue, while simultaneously reducing profit shifting and offshoring incentives. This issue brief discusses several proposals for international corporate tax reform, providing a range of estimates for the amount of revenue that reforms would bring the United States.

Une mesure fiscale aux États-Unis permet aux contribuables de différer l’imposition de leur gain en capital lorsqu’ils investissent dans des projets qui profitent à la population moins nantie, mais il faudrait que la mesure soit mieux encadrée afin d’éviter une diminution d’impôt mal fondée.
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The opportunity zone provision lets investors defer taxes that they would otherwise owe on capital gains (profits they realize when selling an asset, such as stock) by “rolling” these gains into funds (known as OZ funds) that invest in low-income areas. If investors keep their interests in these OZ funds for a certain number of years, they can qualify for additional tax breaks — including a permanent tax exemption on all gains they realize on their opportunity zone investments through 2047. The 2017 tax law’s opportunity zone provisions were already vague, and Treasury’s proposed regulations in many cases would have made it easier for investors to claim tax benefits for only minimal investments. Moreover, many designated zones are ripe for high-end investments (like luxury apartments) that likely wouldn’t generate significant benefits for low-income residents, as we’ve written. We and others therefore urged Treasury to use its regulatory authority to help prevent the zones from becoming tax shelters. Instead, the final regulations will let investors claim tax breaks for even broader activities than the proposed ones.

L’objectif d’imposer de manière plus importante les contribuables les plus nantis peut être atteint par de nouvelles politiques fiscales adoptées au niveau des États aux États-Unis.
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Amid lots of recent talk about the federal government’s need to tax large concentrations of wealth more heavily, state policymakers also should tax wealth better as state budget season begins. State tax systems have helped drive the nation’s extreme wealth concentration, as wealthy individuals and corporations used their political power to shape state tax policies to their benefit. In response, several states last year expanded their taxes on the assets of the very wealthy — such as stocks, bonds, real estate, boats, and jewelry — and closed loopholes and other special tax benefits that shield many of these assets from state and local taxes.

La TCJA est venu modifié un nombre important de mesures fiscales aux États-Unis depuis son adoption en 2017, créant des impacts divers, mais souvent importants, pour les familles américaines.
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The federal income tax treatment of the family is affected by several major structural elements applicable to all taxpayers: amounts deductible from taxable income through standard deductions, personal exemptions, and itemized deductions; the rate structure (which varies across taxpayer types); the earned income credit and the child credit; and the alternative minimum tax. Some of these provisions only affect high-income families and some only low-income families, but they are the tax code’s fundamental structural features. They lead to varying tax burdens on families depending on whether the family is headed by a married couple or a single individual, whether children are in the family, and the number of children if so. These provisions also affect the degree to which taxes change when a couple marries or divorces.

La politique budgétaire fait partie des facteurs qui affectent la croissance économique aux États-Unis, mais ce n’est pas celui qui y contribuerait le plus.
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The current economic expansion is the longest in recorded U.S. history, but it has not been characterized by rapid economic growth. From the beginning of the current economic expansion in the third quarter of 2009 to the second quarter of 2017, this expansion had the lowest economic growth rate of any expansion since World War II, averaging 2.2%. For the next five quarters, growth accelerated to 3.1%. However, growth has slowed since, averaging 2.1% over the next four quarters beginning in the fourth quarter of 2018. The slower growth rate has been widespread, but has been particularly concentrated in business investment and exports. Private forecasters expect this slower pace to continue in 2020. A similar growth pattern has not been observed in labor markets, as monthly employment growth was only slightly lower in the slower-growth period than in the faster-growth period.

Les avantages fiscaux pour les contribuables ayant des personnes à charge seront progressivement supprimés de 2019 à 2026 aux États-Unis.
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Several provisions of the federal individual income tax code reduce the tax liability of people who have one or more dependents—generally people who live with and are financially supported by the taxpayer and meet certain other requirements. Such provisions are intended to at least partially account for the differences in people’s ability to pay taxes that arise from their differing family situations. The provisions also reflect lawmakers’ decisions to provide assistance to families through the tax system instead of through separate transfer programs.

Avec la loi fiscale actuelle aux États-Unis, l’économie devrait légèrement fléchir avec un déficit croissant de 2020 à 2030.
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In this report, the Congressional Budget Office provides detailed projections of the federal budget and the U.S. economy under current law for this year and the decade that follows as well as projections for the following two decades. The cumulative deficit currently projected for the next 10 years is slightly larger than what CBO projected last August because deficit increases resulting from new legislation and other changes are greater than the deficit-reducing effects of revisions to CBO’s economic forecast. Beyond 2030, projected deficits have increased substantially. As a result, debt held by the public as a percentage of gross domestic product (GDP) in 2049 is now projected to be 30 percentage points higher than it was in CBO’s previous long-term projections.

La politique fiscale actuelle dans le District de Columbia devrait être modifiée afin de pouvoir améliorer l’équité entre les familles avec différents niveaux de revenu.
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The fiscal year (FY) 2021 DC budget should raise sufficient revenue to address DC’s challenges and invest in things that build equitable, inclusive state economies—such as high-quality early learning and schools in all wards, affordable housing, human services, and workers’ well-being.

Aux États-Unis, les États utilisent très différemment les itemized deductions, atteignant rarement l’objectif initial de ces déductions.
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Thirty states and the District of Columbia (D.C.) allow a broad category of tax subsidies known as itemized deductions. These include tax preferences for charitable gifts, home mortgage interest, medical expenses, certain state and local taxes paid, and various other expenses. Typically, these subsidies take the form of a deduction that reduces taxable income but two states (Utah and Wisconsin) offer an itemized deduction credit instead that directly reduces tax liability. For brevity, this report will often use the term “itemized deductions” to refer both to traditional deductions and itemized deduction credits.

Itemized deductions are defined by the choice they require: the taxpayer must choose between claiming a standard deduction amount specified in state law or claiming a package of itemized deductions instead. Typically, higher-income taxpayers are more likely to opt for itemization while lower- and middle-income taxpayers tend to claim the standard deduction.

En 2017, une loi a été adoptée en Californie afin d’augmenter les taxes sur l’essence et d’augmenter les frais relatifs à l’utilisation d’un véhicule, ce qui s’est traduit par une hausse de 1,3 milliard dans le budget disponible pour améliorer les routes dans l’État.
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In 2017, the Legislature enacted Chapter 5 (SB 1, Beall), which increased fuel taxes and vehicle fees to augment funding for California’s transportation system. A significant portion of the new revenue is directly distributed to cities and counties on a formula basis as “shared revenues” primarily for maintaining and rehabilitating local streets and roads. This post explains how revenue from the new fuel taxes and vehicle fees are distributed to local governments and shows that SB 1 already has increased state funding for local streets and roads by $1.3 billion—a doubling of the previous level of shared revenues—with additional revenue increases projected in current and future years.

La taxe sur les transactions financières a été conçue pour générer des revenus substantiels et la charge devrait principalement incomber aux riches ; cependant, la proposition actuelle de cette taxe est trop large pour fonctionner efficacement dans la réalité.
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Financial transaction taxes (FTT) levy a tax on each unique instance of the buying and selling of financial assets. Following the 2007‑2008 financial crisis, FTT proposals have gained steam globally as the FTT tax base—financial markets—is very broad. FTTs are sometimes called “Robin Hood» taxes, as the tax burden is predominantly borne by the wealthy. FTT proponents include several 2020 presidential candidates, who advocate that an FTT would reduce high-frequency trading (HFT) and disincentivize risky and predatory financial activities, including those practices that led to the 2007‑2008 financial crisis.

La proposition actuelle d’un impôt sur la fortune aux États-Unis par les politiciens démocrates aurait un impact négatif sur l’économie américaine.
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Since Democratic presidential hopeful Sen. Elizabeth Warren (D‑MA) proposed “The Ultra-Millionaires Tax” in January 2019, the idea of a wealth tax to combat income and wealth inequality has been near the forefront of the policy debate. Both Sen. Warren and fellow presidential candidate Sen. Bernie Sanders (I‑VT) have released proposals to tax wealth as part of their 2020 platforms.

L’Alaska devrait envisager d’élaborer de nouvelles politiques fiscales adaptées à sa propre économie afin d’équilibrer ses revenus et ses dépenses.
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Alaska has a history of blazing its own path. It forgoes both an income tax and a state sales tax, a distinction shared only with New Hampshire. Many sparsely populated jurisdictions forgo property taxes, and some jurisdictions—including large cities like Anchorage and Fairbanks—go without a local sales tax. Alaska is, therefore, the only state in which some residents lack exposure to any of the legs of the traditional three-legged stool of income, sales, and property taxes. (paragraph 1 from introduction)

Our analysis suggests that, should additional revenues be necessary, a state sales tax is the most viable approach, perhaps paired with a motor fuel tax increase, and we provide recommendations on optimal tax structure along with preliminary revenue projections. The status quo is no longer an option, but as Alaska charts a new course, policymakers should not mimic the mistakes of other states, but instead follow its own compass, North to the Future.

Aux États-Unis, une proposition d’extension du crédit d’impôt sur le revenu gagné pourrait bénéficier à davantage de familles pauvres et âgées.
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In recognition of the important work family caregivers do, the Economic Security Project (ESP) has proposed that they be eligible for the cost-of-living refund, an expansion of the earned income tax credit (EITC). Among other changes to the EITC, the cost-of-living refund would extend benefits to family caregivers who have little or no earnings from paid employment, essentially expanding the kinds of work eligible for tax benefits. We estimate the caregiver provisions of the proposal would increase tax benefits for 2.6 million families in 2020. The proposal would provide $2,830 billion in tax benefits over fiscal years 2019‑28; extending full benefits to low-income family caregivers would account for about $180 billion of those costs. Benefits from the caregiver provision would be highly concentrated among very low-income families.

Selon la base du budget fédéral, les dépenses fédérales actuelles et leur provision entraîneraient moins de flexibilité fiscale pour d’autres programmes publics aux États-Unis.
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Congress and the president have put the federal budget on track for unsustainable and rising deficits without end. Mandatory spending programs—those that continue automatically without new appropriations—are expanding at a faster rate than discretionary spending programs, while total spending rises at a faster rate than revenues and national income. Health care, Social Security, and interest costs dominate this growth in spending, with most other government programs in relative decline. At this point, neither political party proposes to alter this overall fiscal trajectory, and presidential candidates and the president have suggested new spending programs or tax cuts that would exacerbate these trends.

International

Après avoir analysé l’impact de la taxe sur le carbone dans plusieurs pays, les auteurs concluent que cette politique permet efficacement de favoriser la transition énergétique vers les énergies renouvelables.
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Energy mix persistence is a defining characteristic of energy systems, for reasons including the long-lived nature of energy infrastructure and the role of local endowments. This persistence is evident in current energy-type use being strongly influenced by past use. Our analysis uses data for eight energy types and a large sample of countries, finding varying degrees of energy mix persistence. We also find evidence that carbon pricing appears to have played a key role in tilting energy mixes from coal toward renewable energy. Our estimates provide empirical support to policymakers seeking to implement carbon pricing to transition their energy systems in a lower-carbon direction.

Dans un contexte où les familles moins favorisées de l’Inde ont de la difficulté à ce que leurs enfants obtiennent une éducation de qualité, l’auteur suggère que le financement des écoles se fasse par l’attribution aux familles de chèques-éducation plutôt que de financer directement les écoles.
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The issues relating to the RTE Act implementation are becoming predominant year after year and parents are forced to think alternative ways to get quality school education for their children, what is the way forward? Some suggestions are put forward in this concluding part of the series written by B Chandrasekaran, Research Fellow-CPPR.

Après une analyse exhaustive de la dette de ses pays membres, la Commission européenne suggère des politiques fiscales que les pays devraient adopter afin de contrôler leurs dettes respectives et ultimement la réduire.
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The Debt Sustainability Monitor 2019 provides an overview of fiscal sustainability challenges faced by EU Member States over the short, medium and long term.

Les auteurs font une revue des nouvelles politiques fiscales qui ont été mises en place en Europe durant les 6 derniers mois.
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CFE Tax Advisers Europe has now published its EU Tax Policy Report covering the period of July to December 2019. The EU Tax Policy Report is a bi-annual publication which provides a detailed analysis of significant primary law and tax policy developments at both EU and international level that have occurred in the previous six months which would be of interest to European tax advisers. It also includes an overview of selected CJEU case-law and relevant European Commission decisions.

Afin de modifier le PIB d’un pays, les mesures touchant l’imposition des contribuables ont un effet plus grand que les mesures ne concernant que les dépenses de l’État tel que le démontre cette analyse faite pour certains pays d’Amérique.
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This paper uses the strategy and data of Blanchard and Perotti (BP) to identify fiscal shocks and estimate fiscal multipliers for the United States. With these results, it computes the cumulative multiplier of Ramey and Zubairy (2018), now common in the literature. It finds that, contrary to the peak and through multipliers reported by BP, the cumulative tax multiplier is much larger than the cumulative spending one. Hence, the conclusions depend on the definition of multiplier. This methodology is also used to estimate the effects of fiscal shocks on economic activity in eight Latin American countries. The results suggest that the fiscal multipliers vary significantly across countries, and in some cases multipliers are larger than previously estimated.

Suite à un sondage exhaustif ayant eu lieu en Belgique, l’OCDE suggère que le gouvernement de ce pays continue ses réformes réduisant les barrières à l’emploi des personnes désavantagées et encourageant l’innovation afin d’assurer une croissance économique du pays sur le long terme.
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Belgium’s tax, labour, pension and education reforms have improved the potential for stronger, sustainable and inclusive growth over the long term. Keeping up this momentum on structural reforms is key to energise the economy and keep it resilient to external risks and uncertainties, according to a new OECD report.

The latest OECD Economic Survey of Belgium notes that robust job creation, albeit mostly in low-wage industries, has led to the unemployment rate falling to a historic low. Economic growth has been steady, but remains below average euro area levels, and productivity growth has stagnated. Future reforms should seek to lower employment barriers to disadvantaged groups, help innovative businesses to thrive, and further ease pressures on public finances.

Les auteurs jugent que les investissements dans l’innovation pour le développement des énergies renouvelables sont insuffisants en Australie et devraient être augmentés afin d’atteindre les cibles de réduction de gaz à effet de serre que le gouvernement s’est fixé pour 2030.
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The Commonwealth Government has made technology central to reducing emissions to 2030, but the Australian Renewable Energy Agency has only $200 million to allocate to new projects. With multi-party support for the Agency, legislation to extend its funding should be urgently passed.

Équipe de rédaction

Recherche et sélection des articles :

  • Joanie Arsenault
  • Julien Leblanc
  • Chen Chen Ni
  • Justin Roy

Coordination et édition :

  • Tommy Gagné-Dubé
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