Bulletin de veille du 4 juin 2019
Québec/Canada
La suppression de la TPS sur la consommation résidentielle d’énergie entraînerait une économie annuelle moyenne de 121 $ pour les ménages canadiens à compter de 2019.
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Le présent rapport fait suite à une motion adoptée par le Comité des finances de la Chambre des communes demandant l’évaluation du coût financier des projets de loi et motions figurant à l’ordre de priorité de la Chambre des communes. La motion M‑230, inscrite à l’ordre de priorité le 11 avril 2019, propose que le gouvernement supprime la taxe sur les produits et services (TPS) des factures énergétiques résidentielles. L’estimation des coûts produite par le DPB ne tient pas compte des éventuels paiements que le gouvernement fédéral pourrait verser à certaines provinces pour la perte de revenus de la taxe de vente harmonisée (TVH); il ne fait pas non plus d’hypothèses sur les différents moyens de mettre en œuvre la mesure en question. Le DPB estime que la suppression de la TPS sur la consommation résidentielle d’énergie coûtera au gouvernement fédéral 1,52 milliard de dollars en recettes de TPS au cours de l’exercice 2019‑2020, pour atteindre 1,63 milliard de dollars par an d’ici 2024‑2025.
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Municipal governments play an important role in the lives of Ontarians by providing key services and collecting taxes and fees. But it is not always straightforward for citizens to understand the state of their municipal government’s finances, and even less straightforward to understand how their government performs relative to other municipalities. To help create awareness and encourage debate, this report provides a summary analysis of important financial information for 26 municipalities in the Greater Toronto and Hamilton Area (GTHA), spanning the eight‑year period from 2009 to 2016. Government spending There is considerable variation in per‑person spending among the GTHA’s 26 municipalities. Toronto, the region’s largest city, was the highest spender in 2016 ($4,010 per person), while Milton spent the least ($2,385 per person). Mississauga, Brampton and Hamilton, the region’s next largest cities, spent $2,705, $2,804, and $3,086, respectively. From 2009 to 2016, however, Toronto and Hamilton saw some of the region’s greatest reductions in real per‑person spending: 7.7 % and 5.9 %, respectively. Over the same period, per‑person spending grew in Mississauga (9.4%) and Brampton (15.1%). Toronto’s largest spending item (by function) was transportation ($1,151 per person), which includes regionally significant infrastructure such as the Toronto Transit commission and municipal expressways. By object, the largest spending category regionwide was employee compensation (salaries, wages and benefits), accounting for 47.4 % of all municipal spending in the GTHA. Only three municipalities (Pickering, Toronto, and Whitby) dedicated more than 50 % of spending towards this category. Government revenue As with spending, there is great variation in levels of per‑person revenue among GTHA municipalities. In 2016, King Township collected the most revenue per person ($5,130), while Georgina—another rural municipality in York Region—collected the least ($2,799). Mississauga collected the second‑lowest amount of revenue per person ($3,049), while Toronto collected the fourth most ($4,476 per person). Between 2009 and 2016, Aurora’s per person revenue collection grew the most (73.2 %), while Ajax saw revenue decrease the most in the GTHA (11.8 %). As with spending, Toronto’s revenue decreased over this period (3.3 %), while Mississauga, Brampton, and Hamilton saw revenues increase by 7.0 %, 5.1 %, and 0.7 %, respectively. Across the GTHA, 38.9 % of municipal revenue came from property taxes in 2016. Reliance on this revenue source is typically higher in Durham Region, and lower in York Region, where user fees play a greater role. Toronto and Hamilton, the GTHA’s only two single‑tier municipalities, rely more heavily on transfers from the provincial and federal governments. Development charges represent a greater share of revenue in several fast‑growing municipalities, such as Milton, Markham, and Brampton, but also in several municipalities experiencing below‑average population growth, such as Halton Hills and Aurora, raising important questions about these fees’ purpose, and their application in practice.
Les dépenses fiscales qui visent les aînés du Québec se sont multipliées rapidement depuis le début des années 2000 avec comme résultat un ensemble de mesures dont l’efficacité globale laisse à désirer.
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Le vieillissement de la population qui s’observe au Québec a donné lieu à une hausse considérable du nombre de contribuables âgés de 65 ans et plus. Alors qu’ils étaient 825 000 en 1997, ils atteignaient pratiquement le nombre de 1,5 million en 2015, soit une augmentation de 81 % en moins de 20 ans. Durant la même période, le nombre total de contribuables au Québec n’a augmenté que de 26 %. Cette évolution a naturellement eu un impact sur le régime fiscal québécois dans les dernières années. La présente brochure recense et évalue certaines mesures fiscales destinées aux personnes âgées ou largement utilisées par elles au Québec. Le gouvernement québécois s’est souvent rabattu sur des outils fiscaux pour contrer la vulnérabilité de certaines catégories de la population. C’est le cas des personnes âgées qui ont souvent un revenu plus faible ou dont le niveau de vie est fragilisé en raison d’une perte d’autonomie. Il s’agit par ailleurs d’un enjeu qui touche directement les femmes, étant donné qu’elles sont beaucoup plus nombreuses (55 % en 2015) parmi les personnes de 65 ans et plus et qu’elles forment également la majorité des personnes aidantes. Il est donc pertinent de jeter un regard critique sur l’évolution des politiques fiscales qui ont un impact sur le niveau et la qualité de vie des personnes aînées, d’autant plus que le nouveau gouvernement a annoncé son intention de réaliser un examen exhaustif de ces mesures. Nous définirons dans un premier temps ce que sont les dépenses fiscales de l’État québécois. Nous examinerons ensuite 26 mesures destinées aux personnes aînées ou largement utilisées par elles. Enfin, nous analyserons l’efficacité de l’ensemble de ces mesures fiscales et nous conclurons en formulant des recommandations.
Le gouvernement du Canada devrait étudier la faisabilité de mettre en place une taxe sur le numérique et réfléchir à des moyens d’y inclure une certaine forme de progressivité.
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What is the future of competition in the new digital economy and how well‑prepared for this future are Canada and its governments? Mowat’s latest report cuts through superficial narratives that currently surround these questions to take a more in‑depth look at the policy reality. Recent reports have pointed to how the meteoric emergence of superstar digital firms such as Google or Amazon has coincided with trends across several economic indicators that show competition declining in a variety of markets. Commentators are increasingly arguing that these phenomena, which appear particularly pronounced in the digital economy, are interlinked and are likely impacting global innovation in a negative way. We examine the evidence for this argument and evaluate the threats to innovation posed by declining competition, both present and potential. We identify a series of recent phenomena that are impeding competition and harming innovation, and highlight a number of potential threats to the competitive landscape.
États-Unis
Bien que l’investissement aux États‑Unis ait augmenté significativement à la suite de la réforme fiscale de décembre 2017, il semblerait que les investissements dans les classes d’actifs ciblés par les nouveaux incitatifs aient été peu affectés.
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The 2017 tax revision, P.L. 115‑97, often referred to as the Tax Cuts and Jobs Act, and referred to subsequently as the Act, substantially revised the U.S. tax system. The Act permanently reduced the corporate tax rate to 21 %, made a number of revisions in business tax deductions (including limits on interest deductions), and provided a major revision in the international taxrules. It also substantially revised individual income taxes, including an increase in the standard deduction and child credit largely offset by eliminating personal exemptions, along with rate cuts,limits on itemized deductions (primarily a dollar cap on the state and local tax deduction), and a 20 % deduction for pass‑through businesses (businesses taxed under the individual rather than thecorporate tax, such as partnerships). These individual provisions are temporary and are scheduled to expire after 2025. The Act also adopted temporary provisions allowing the immediate deduction for equipment investment and an increase in the exemption for estate and gift taxes. The Joint Committee on Taxation (JCT) estimated that these changes would reduce tax revenue by $1.5 trillion over 10 years.
Analyse de cinq propositions de crédits d’impôts qui visent à aider les familles américaines à faible revenu de manière plus équitable que le Tax Cuts and Jobs Act.
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Economic inequality, stagnating wages for working people and child poverty are recognized as some of the defining challenges for America today. One possible response to these challenges is to use the tax code to supplement incomes of low‑ and moderate-income people. This report examines five proposals to create or expand tax credits to accomplish this goal, explains how they differ from each other and provides estimates of their impacts using the ITEP microsimulation model.
This report focuses on the big picture to help policymakers and the public understand and distinguish between the five proposals.
La baisse d’impôt fédérale au niveau de l’impôt des sociétés est responsable – au moins en partie – de la forte augmentation des recettes fiscales des sociétés dans l’État du New Hampshire.
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This Issue Brief reviews the current fiscal situation of the State of New Hampshire relative to the State’s operating budget and based on recent revenue trends, identifies key potential future revenue trends, and reviews revenue projections made by the House and Senate Ways and Means Committees and the Governor’s office. This Issue Brief also examines available data to explore potential causal factors for recent unexpected increases in business tax receipts and explores the differences between the revenue surpluses generated in each of the last two State Budgets in New Hampshire.
Le Earned Income Tax Credit cible efficacement les travailleurs à faible revenu américains, mais la complexité des règles d’éligibilité au crédit entraîne un haut taux d’erreur dans les demandes et peut créer certaines disparités économiques.
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The Earned Income Tax Credit (EITC) is used to offset income and payroll taxes for low‑income workers. Since it was enacted in 1975, the EITC has undergone several reforms and expansions, becoming a major tax expenditure and anti‑poverty policy in the United States. It has two main purposes—to promote work and to reduce poverty—and is only available to those who are employed, in contrast to some anti‑poverty programs.
As the EITC has expanded, it has become more important to understand its impact and to recognize its strengths and weaknesses. The EITC is a well‑targeted anti‑poverty program that counteracts instances of regressivity in the tax code. There is also strong evidence that it encourages workforce participation, at least among particular demographics. At the same time, the EITC is complicated, has a consistently high error rate, and creates a disincentive to work once recipients reach a certain income level. It also imposes a marriage penalty, reducing the credit’s value for married workers, and creates disparity between workers with and without children.
When evaluating proposals to reform or further expand the EITC—for example, Senator Sherrod Brown (D‑OH), Representative Bonnie Watson Coleman (D‑NJ), and Representative Ro Khanna’s (D‑CA) “Cost‑of‑Living Refund Act” and Senator Kamala Harris’ (D‑CA) “LIFT the Middle‑Class Act”—policymakers should keep in mind the EITC’s trade‑offs. Promoting sound tax policy requires acknowledging both the EITC’s benefits and its drawbacks. »
Le Tax Cuts and Jobs Act a réduit les impôts de 80% des contribuables américains en 2018 et a permis de réduire le coin fiscal des travailleurs américains à 29,6 %.
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Individual income taxes and payroll taxes make up a large share of tax revenue in the United States and together comprise the tax burden on labor. The Organisation for Economic Co‑operation and Development (OECD) reports data on the tax burden on labor in the U.S. and 35 other developed countries.
Although the overall U.S. tax code is progressive—in other words, higher‑income workers are taxed at higher rates—the average worker is still burdened by taxes. Additionally, the tax burden on families is often lower than the burden on single, childless workers making the same pre‑tax income.
The most recent OECD data shows that single childless workers earning an average wage in the U.S. faced a tax burden from income and payroll taxes of 29.6 percent in 2018, down 2.2 percentage points from 2017’s rate of 31.8 percent. The cause of this decrease in the U.S. tax wedge was the Tax Cuts and Jobs Act (TCJA), which reduced individual income tax rates beginning in 2018, lowering the tax burden on labor. After accounting for sales taxes, which reduce the purchasing power of earnings, the tax wedge in the United States is 31.5 percent.
Because there is a negative relationship between the tax wedge and employment, policymakers in the U.S. and other OECD countries should explore ways of making the taxation of labor less burdensome to improve labor market efficiency.
Le Tax Cuts and Jobs Act a établi des zones d’investissement prioritaire dans des communautés dévitalisées des États‑Unis en mettant en place des incitatifs fiscaux reliés au gain en capital lorsque les sommes sont réinvesties dans des fonds spécifiques. Pour assurer l’efficacité de ce programme, le Trésor américain doit faire une meilleure utilisation des données disponibles.
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The Tax Cuts and Jobs Act (TCJA) established the Opportunity Zones program to increase investment in economically distressed communities. This place‑based incentive program provides several capital gains tax incentives for investors who reinvest capital gains in qualified opportunity funds, which then invest these resources in mostly low‑income census tracts designated as opportunity zones.
The evidence on place‑based incentive programs is mixed. Some research suggests these programs can be counterproductive for economically distressed communities by attracting capital and labor that increases employment competition and prices, which could lead to displacement of economically distressed residents. Proponents argue Opportunity Zones could lead to better outcomes because the program focuses on development investment at a larger scale than specific projects, allowing investors to pool resources, invest in multiple projects, and minimize risk. Despite mixed evidence, policymakers at the federal level hope opportunity zones will revive economically distressed communities.
This report discusses how program evaluators measure place‑based incentive programs, focusing particularly on what makes a program “successful.” It then discusses how opportunity zones can be measured against this benchmark, and suggests the Internal Revenue Service (IRS) should modify Form 8996—the form that opportunity zone investors will use to report their activities to the IRS— so that opportunity zone data on the number of QOFs, QOF investment, and qualifying business investment, can be tied to specific census tracts to help measure the program. »
L’introduction d’un crédit d’impôt universel sur le revenu gagné – qui consisterait en un crédit d’impôt de 100 % du revenu d’emploi jusqu’à concurrence de 10 000 $ ‑ atténuerait fortement les effets de la stagnation des salaires de la classe moyenne aux États‑Unis.
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This report analyzes a straightforward mechanism to mitigate middle‑class wage stagnation: a wage tax credit of 100 percent of earnings up to a maximum credit of $10,000, called a universal earned income tax credit. The child tax credit would increase from $2,000 to $2,500 and be made fully refundable. A broad‑based, value‑added tax of 11 percent would finance the new credit. The proposal is highly progressive and would nearly end poverty for families headed by a full‑time worker. This report compares the proposal with current law, analyzes its economic effects, compares it to alternative reform options, and considers some complementary policy options.
International
Bien qu’un niveau élevé d’imposition ne soit pas nécessairement un obstacle à l’investissement, l’insécurité juridique qui peut accompagner l’appréhension de certaines structures légales peut incommoder beaucoup d’investisseurs.
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En assujettissant à l’impôt sur les sociétés les seuls bénéfices « réalisés dans les entreprises exploitées en France », la loi française fait traditionnellement figure d’exception, de même qu’elle est parfois jugée inadaptée à l’évolution de l’économie. Pourtant, ce double constat doit être nuancé. S’agissant des sociétés résidentes, la spécificité du système français apparaît très relative et ce dernier a toujours su s’adapter pour limiter les conséquences potentiellement négatives de cette spécificité. S’agissant des sociétés étrangères déployant une activité en France, l’appréciation portée sur les règles d’imposition mérite d’être plus sévère mais pour des raisons à la fois anciennes et qui ne sont sans doute pas propres au système fiscal français.
Le capitalisme de plateforme reste un capitalisme industriel même s’il « se plateformise » et les règles fiscales héritées de la période fordiste ne sont pas obsolètes, mais elles doivent être adaptées.
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La révolution de l’internet et du numérique provoque l’érosion des bases taxables. Le déplacement de la création de valeur des biens tangibles vers des productions intangibles ou immatérielles aboutit à la disparition de l’assiette de l’impôt. Mais l’identification de ce phénomène ne débouche pas nécessairement sur une mise en cause radicale de la pertinence des instruments fiscaux hérités de la période fordiste. Elle peut aussi conduire simplement à la proposition de règles nouvelles ou de prélèvements nouveaux compensant les pertes de recettes. La première partie de l’article est consacrée à une revue des approches économiques de la fiscalité du numérique pour lesquelles la mobilité des activités et l’érosion des bases taxables sont un enjeu essentiel. Cela place immédiatement la question fiscale à un niveau international et interpelle sur la taxation des rentes massivement captées par les entreprises du numérique. Dans une seconde partie et après une rapide présentation des caractéristiques de l’architecture des prélèvements obligatoires héritées de la période fordiste, on étudie les principales évolutions intervenues au cours de cette période. Enfin on distingue les caractéristiques majeures de la mutation du capitalisme en cours qui contribuent à l’actuel défaut d’ajustement entre les nouvelles bases économiques du capitalisme et le système fiscal. Ce nouveau capitalisme fonctionne par déterritorialisation des bases taxables.
La loi de finances anticipe, pour 2019, un déficit budgétaire de 107,678 Md€ en France, supérieur de plus de 20 Md€ au déficit prévu par la précédente loi de finances.
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Le budget de l’État pour 2019 contribue à infléchir la trajectoire des finances publiques de la France. Le creusement du déficit de l’État était certes attendu en 2019, en lien avec d’importantes réformes. Mais dans un contexte de vive contestation sociale, la dégradation des finances publiques a été accentuée du fait de multiples mesures prises en urgence. Les équilibres ainsi arrêtés apparaissent fragiles, dès lors que ces mesures ne sont pas toutes traduites dans la loi de finances de l’année et que diverses échéances à enjeux financiers doivent jalonner l’année 2019.
Pour favoriser le consentement à l’impôt, l’administration fiscale française a opéré une mue culturelle dont les objectifs ont été concrétisés dans ses contrats de performance.
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La loi du 10 août 2018, pour un État au service d’une société de confiance s’inscrit dans le prolongement d’une politique de simplification des formalités administratives et de renforcement des droits des administrés à l’œuvre depuis près de 50 ans. Il s’agit d’approfondir les missions d’une administration devenue partenaire au service des contribuables‑citoyens.
La mise en place d’une « Z‑tax » en Australie – une combinaison d’un impôt prépayé et d’un impôt postpayé qui tient compte de l’impôt déjà payé – permettrait de traiter tous les revenus de capital sur le même pied.
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This paper looks at issues with conventional approaches to capital income taxation, such as the income tax, the capital gains tax and the cash‑flow consumption tax and finds that there are difficulties with all of these. It proposes an alternative solution based on treating ordinary capital income in the same manner as capital gain, with tax deferral until drawdown. To achieve this, it relies on a novel combination of two taxes, the pre‑paid and the post‑paid consumption tax, whereby tax levied under the latter takes account of tax previously paid under the former. In other words, this ‘Z‑tax’ is a modified form of cash flow consumption tax where much of the tax is payable up front. It potentially allows all capital income to be treated similarly and allows excess returns ‑ economic rents ‑ to be taxed.
La Slovénie pourra compenser la diminution des recettes fiscales sur les énergies fossiles par une transition vers une taxe sur les distances parcourues.
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This report investigates how tax revenue from transport fuels could evolve over time as vehicles rely less on fossil fuels, with a focus on the case study of the Republic of Slovenia. Reducing the reliance on fossil fuels in the transport sector is a welcome development from the perspective of its climate and health impacts and of reduced energy dependence. However, under current settings, reduced fuel use will also lead to a loss of tax revenues, which may put stress on government budgets. Based on simulations for Slovenia, with a 2050 horizon, the report provides an in‑depth assessment of the taxation of road transport and investigates how tax policy could adapt to declining fossil fuel use in the long term if the objective is to maintain revenues at current levels while taking fairness and efficiency considerations into account. It finds that gradual tax reforms, with an evolving mix of taxes, shifting from taxes on fuel to taxes on distances driven, can contribute to more sustainable tax policy over the long term.
En analysant cinq expériences menées en Belgique, les auteurs concluent que la simplification de la communication par l’administration fiscale améliore systématiquement le respect des obligations fiscales par les contribuables.
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We study the impact of deterrence, tax morale, and simplifying information on tax compliance. We ran five experiments spanning the tax process which varied the communication of the tax administration with all income taxpayers in Belgium. A consistent picture emerges across experiments:(i) simplifying communication increases compliance, (ii) deterrence messages have an additional positive effect, (iii) invoking tax morale is not effective. Even tax morale messages that improve knowledge and appreciation of public services do not raise compliance. In fact, heterogeneity analysis with causal forests shows that tax morale treatments backfire for most taxpayers. In contrast, simplification has large positive effects on compliance, which diminish over time due to follow‑up enforcement. A discontinuity in enforcement intensity, combined with the experimental variation, allows us to compare simplification with standard enforcement measures. Simplification is far more cost‑effective, allowing for substantial savings on enforcement costs, and also improves compliance in the next tax cycle.
Équipe de rédaction
Recherche et sélection des articles :
- Olivier Gauthier-Durette
- Josianne Picard
- François Servant-Millette
- Gerry Vittoratos
- Olivia Wu
Coordination et édition :
- Tommy Gagné-Dubé