Bulletin de veille du 22 avril 2025

Québec/Canada

Ce rapport passe en revue les tendances des dépenses du gouvernement de l’Ontario de 1990-1991 à 2023-2024. Le rapport examine également les tendances des transferts du gouvernement fédéral vers l’Ontario et analyse les transferts fédéraux en proportion des dépenses provinciales.

En 2023-2024, la province a dépensé un total de 206,6 milliards de dollars, soit une hausse par rapport aux 57,6 milliards de dollars dépensés en 1990-1991, ce qui représente une augmentation annuelle moyenne de 3,9 %, en dollars historiques (non rajustés en fonction de l’inflation).

Les dépenses nominales totales ont augmenté chaque année durant cette période de 34 ans, à l’exception de cinq années : 1993-1994, 1996-1997, 1997-1998, 2000-2001 et 2012-2013.

Les dépenses nominales du gouvernement peuvent obscurcir l’incidence réelle des dépenses publiques sur les niveaux de service dans la durée, puisqu’elles ne tiennent pas compte des évolutions de la population de l’Ontario et de l’inflation. L’inflation fait augmenter le coût des biens et des services publics, et la croissance de la population entraîne une augmentation de la demande de services publics. Par conséquent, le présent rapport examine également les dépenses du gouvernement sous les angles des dépenses rajustées en fonction de l’inflation (c.-à-d. réelles) et des dépenses par habitant. 

Cet article évalue l’impact de la taxation différenciée des bières en Ontario et conclut que cette politique — qui impose un taux d’accise plus bas sur la bière de microbrasseries — est significativement régressive, car les ménages à plus faible revenu consomment davantage de bières fortement taxées, ce qui les amène à supporter une charge fiscale plus élevée par litre que les ménages plus riches, posant ainsi un enjeu d’équité fiscale.

En Ontario, comme dans d’autres parties du Canada, la bière est sujette à un taux de taxe d’accise moins élevée si elle provient d’une micro-brasserie. Nous examinons l’impact de cette politique sur le bien-être et estimons à quel point celle-ci est plus régressive qu’une taxe uniforme sur la bière. Nous utilisons des données uniques au point de vente sur les ventes et le prix au détail de bières de 2010 à 2015, en les faisant correspondre aux données sur les ménages à proximité de l’emplacement de chaque magasin. Comme prévu, la proportion de bières de micro-brasserie vendues augmente avec le revenu des ménages. Nos estimations indiquent que, pour un ménage dont le revenu annuel est de 50 000 $, le taux d’imposition effectif est de 0,20 cent plus élevé par litre que celui pour un ménage ayant un revenu de 250 000 $. Les taxes d’accise sur la bière de micro-brasseries et la bière qui n’en provient pas sont d’environ 20 et 70 cents par litre, respectivement.

Cet article utilise les comptes nationaux de distribution (DINA) pour estimer l’évolution des inégalités de revenu au Canada entre 1982 et 2021, concluant que les estimations traditionnelles sous-estiment les hauts revenus en raison de l’exclusion des revenus de capitaux non distribués, et que la part du revenu captée par le top 1 % a fortement augmenté jusqu’au milieu des années 2000, soulignant l’importance des politiques fiscales pour corriger ces déséquilibres persistants.

Dans l’article, nous estimons la distribution de l’ensemble du revenu national net au Canada de 1982 à 2021. Nous appliquons la méthodologie de décomposition des comptes nationaux pour tabuler les données de la Banque de données administratives longitudinales, en combinaison avec les comptes nationaux et des données d’enquête. Nos résultats descriptifs contribuent à une meilleure compréhension de l’inégalité des revenus au Canada au cours des 40 dernières années. Nous notons que les plus importantes parts du revenu publiées par Statistique Canada tendent à être sous-estimées comparativement aux plus importantes parts du revenu calculées par décomposition des comptes nationaux, parce que cette dernière méthode tient compte des personnes qui ne produisent pas de déclaration des revenus, ainsi que des revenus du capital non répartis par les entreprises. Comme l’ont noté de précédents travaux de recherche, l’inégalité des revenus au Canada a augmenté de façon significative de 1982 jusqu’au milieu des années 2000. Même si le revenu du travail a mené à une croissance initiale dans les plus importantes parts du revenu, c’est le revenu du capital qui a le plus contribué à cette croissance vers la fin de la période. Les plus importantes parts, selon les données d’imposition, ont été particulièrement sous-estimées au cours de la période, puisque les bénéfices non répartis avaient atteint un sommet. Depuis le milieu des années 2000, les plus importantes parts ont légèrement diminué et la part du revenu du 50 % inférieur a augmenté, sans toutefois atteindre de nouveau les niveaux observés au début des années 1980. Au cours de la pandémie, l’inégalité de revenus après impôt a diminué en raison de l’importance des programmes de transfert temporaires mis en place. Cependant, l’inégalité du revenu avant impôt a augmenté en 2020, et encore plus en 2021, lorsque de nouveaux records ont été atteints en matière de bénéfices des entreprises.

Ce rapport documente l’évolution des incitations au travail au Québec entre 2017 et 2023 et conclut que les mesures fiscales sont souvent mal comprises par la population, ce qui limite leur efficacité à stimuler l’offre de travail, malgré une amélioration des incitations pour les bas revenus grâce à des réformes comme l’Allocation canadienne pour les travailleurs, soulignant ainsi l’importance d’une meilleure littératie fiscale pour optimiser les retombées économiques et budgétaires de ces politiques.

Les gouvernements, tant au niveau fédéral que provincial, font des efforts financiers considérables pour développer et modifier des mesures fiscales visant à améliorer l’incitation au travail. Parallèlement, il y a dans la population une volonté réelle de travailler davantage si le gain financier perçu est suffisant. Dans cette étude, les auteurs documentent l’évolution de l’incitation au travail de 2017 à 2023 en mettant notamment en évidence la grande hétérogénéité dans l’évolution des désincitatifs auxquels les contribuables font face. À partir d’une enquête originale conçue spécifiquement pour cette étude, ils confrontent la réalité aux perceptions afin de mesurer le degré de compréhension de la population à propos des incitatifs au travail et des mesures fiscales particulières.

Les auteurs montrent que la compréhension de l’impact des mesures fiscales sur l’incitation au travail est très faible dans la population. Par exemple, les répondants ont des difficultés considérables à intégrer la notion de récupération de l’aide fiscale dans leur évaluation de l’incitation au travail. Il en résulte que les mesures fiscales spécifiques sont peu susceptibles d’avoir un effet sur les comportements. 

L’existence d’un grand nombre de mesures fiscales mal comprises prive les gouvernements de recettes considérables et les force à faire supporter ce coût par l’ensemble des contribuables par le biais d’un barème d’imposition avec des taux plus élevés. Dans ce contexte, les auteurs suggèrent que les gouvernements doivent améliorer leur façon d’expliquer les nouvelles mesures fiscales. Au minimum, des indicateurs de connaissance et de perception des mesures devraient être périodiquement récoltés et intégrés dans l’évaluation des mesures fiscales. Le gouvernement devrait aussi procéder à un examen périodique de l’efficacité des mesures existantes et étudier la possibilité de mettre un cran d’arrêt sur le nombre de mesures fiscales afin de forcer un gouvernement qui voudrait ajouter une mesure à devoir en éliminer une existante.

Ce rapport attribue une note à la transparence budgétaire et à la reddition de comptes fiscales de 32 grandes municipalités canadiennes, concluant que seulement 4 villes obtiennent une note A tandis que plusieurs reçoivent un échec (F), ce qui reflète des lacunes importantes dans la clarté, la rapidité et la cohérence des documents financiers municipaux — des enjeux qui limitent la responsabilisation démocratique et la bonne gestion des fonds publics locaux.

The budgets municipal governments present around the beginning of their fiscal years and the audited financial statements they publish after fiscal year-end are crucial for decision-making and accountability. A review of the budgets and audited financial statements of 32 major Canadian municipalities reveals a troublingly mixed picture.

The grades in our annual fiscal accountability report card for 2024 ranged from A to F. Standing out for clarity, completeness and promptness were Ottawa, Quebec City, Vancouver and Richmond – the only municipality in our survey with a budget following public sector accounting standards (PSAS). At the bottom were Gatineau, Hamilton, Regina and Windsor. Their Fs reflect multiple problems with transparency, reliability and timeliness.

Notwithstanding instances of late or missing information, most municipalities’ financial statements earned high scores for presentation and conformity with PSAS. But many municipal budgets provided no PSAS-consistent numbers. Most presented fragmented information, with separate presentations of operating and capital outlays, and of tax- and rate-supported activities. Too many budgets were late, with councillors approving operating and capital budgets after the start of the fiscal year.

Confusing and late financial documents discourage engagement and informed input. Timelier presentations and budgets that match financial statements, using accrual accounting for capital investments and capturing the full scope of municipal activities and claim on citizens’ resources, would raise the fiscal accountability of Canada’s municipalities to a level more commensurate with their importance in Canadians’ lives.

Ce texte souligne la précarité des finances publiques des provinces, en raison d’un endettement élevé, d’une forte dépendance aux transferts fédéraux et du vieillissement démographique. Il appelle les acteurs clefs à tenir compte de ces risques dans leurs plans futurs.

All four of Canada’s Atlantic provinces face long-term threats to their fiscal sustainability. Further, there are risks that could exacerbate these provinces fiscal challenges in the years ahead. This study provides an overview of the fiscal challenges facing all the Atlantic provinces and identifies the sources of precariousness that could put further pressure on their public finances in the future, undermining any efforts to achieve sustainability. We show that all the Atlantic provinces’ finances are currently unsustainable. Using reasonable assumptions, without policy change, all four will see rising debt-to-GDP ratios over time. Many other provinces also face significant challenges with respect to fiscal sustainability. However, there are economic and demographic headwinds that make Atlantic Canada’s finances more precarious than other regions in the country. First, due to credit-rating concerns about solvency, the Atlantic Canadian provinces generally pay higher interest rates on newly issued government debt than most other provinces. As a result, Nova Scotia, PEI, and Newfoundland & Labrador are among the five highest (along with Manitoba and Quebec) in terms of current debt charges relative to own source revenue. The second reason the region’s public finances are so precarious is the high tax rates in the region. These high tax rates make it much more difficult for the province to raise taxes further in the future to raise revenues to cover debt interest payments. The third source of risk to public finances in the Maritime provinces is their high level of dependence on transfers from the federal government. Of all the provinces, Prince Edward Island, New Brunswick, and Nova Scotia are the most reliant on federal transfers to fund their programs. This is a source of vulnerability because these provinces are at greatest risk if future federal governments reduce transfer payments to the provinces. The fourth and final challenge is a demographic one. The Atlantic provinces have demographic features that will put upward pressure on healthcare costs and downward pressure on labour force participation rates. Specifically, we show that all the Atlantic provinces rank among the five with highest share of people aged 65 or older in their populations. We conclude with an analysis of the implications of these statistics for public finances in the region and a brief discussion of options for addressing these challenges.

Ce texte explique que l’Alberta a perdu son avantage fiscal, notamment en matière d’impôt sur le revenu des particuliers, qui figure désormais parmi les plus élevés en Amérique du Nord. Il recommande au gouvernement Smith de le réduire afin d’améliorer la compétitivité fiscale de la province.

As recently as 2014, Alberta had the lowest top statutory combined (federal and provincial/state) personal income tax rate and business income tax rate in North America. Paired with no provincial sales tax, the “Alberta Tax Advantage” made the province an incredibly attractive place to start a business, work, and invest. In 2015, however, the NDP provincial government raised taxes. Tax changes at the federal level in both Canada and the United States further impacted Alberta’s tax competitiveness. This bulletin assesses Alberta’s current tax competitiveness, focusing on key pillars of its previous advantage compared to 60 jurisdictions across Canada and the United States, with particular focus on energy jurisdictions. Alberta now has the 10th-highest top personal income tax (PIT) rate in North America at 48.00 percent. This is significantly higher than the energy-driven US states for which Alberta competes for investment and talent, including Alaska, Texas, Wyoming, North Dakota, Oklahoma, West Virginia, and New Mexico. Assuming the capital gains inclusion rate is increased to 66.7 percent, Alberta’s 32.00 percent top combined capital gains tax rate is also significantly higher than that of US energy states. Alberta’s general top combined corporate income tax (CIT) rate is the 7th lowest among 61 peer jurisdictions and the lowest of any province at 23.0 percent. Alberta holds the third-lowest combined sales tax in North America at 5.00 percent. To improve Alberta’s tax competitiveness, the Smith government should prioritize reducing provincial PIT rates, which would also lower capital gains tax rates.

États-Unis

Ce texte dénonce l’agenda budgétaire et fiscal de l’administration Trump et des républicains, concluant que la combinaison de baisses d’impôt pour les plus riches, de coupes majeures dans les programmes sociaux (comme Medicaid et SNAP) et de tarifs douaniers massifs entraînerait une perte de revenu pour les 80 % des ménages les moins riches, tout en creusant les inégalités économiques et en affaiblissant durablement les finances publiques.

The Trump Administration and Republican majorities in both houses of Congress are advancing a policy agenda that deeply threatens millions of families’ ability to afford the basics by making it harder for them to secure health coverage, buy groceries, or afford everyday goods — all while pursuing expensive tax cuts that are skewed toward the wealthy.

The centerpiece of that agenda is far-reaching tax and budget legislation intended to be passed through the fast-track budget “reconciliation” process. But that legislation works hand-in-hand with other Administration policies, both accelerating and deepening the damage to families with modest incomes. It includes an executive action agenda that unlawfully stops funding for public services and investments, hollows out and politicizes the civil service, and undermines basic governance. It also includes sweeping tariffs — the highest in more than a century and eight times higher than they were last year — that will cost low- and moderate-income families hundreds if not thousands of dollars, more than offsetting whatever modest tax cuts they may receive from tax legislation.

This three-part agenda — legislation, executive action, and tariffs — the Trump Administration and congressional Republicans are pursuing will reduce the living standards and raise costs for millions of families with modest incomes while helping pave the way for tax cuts skewed to the wealthy. And it’s important to understand that the justification for this upward income redistribution — faster economic growth — is unlikely to materialize. In fact, the sweeping tariffs that Trump has imposed have heightened the risks of a recession — and low-paid workers will bear the brunt. 

Dans cette publication, le CBO présente une vue d’ensemble des crédits d’impôt fédéraux qui soutiennent les investissements dans l’énergie éolienne et solaire. L’agence explique également comment elle évalue les effets budgétaires et économiques des crédits et comment sa base de référence reflète les estimations de recettes du JCT.

The federal government provides tax credits for investments in energy sources that generate electricity without emitting carbon dioxide in the process. Two tax credits, the investment tax credit (ITC) and the production tax credit (PTC), directly support investment in wind and solar electric power. In the Congressional Budget Office’s baseline projections, those tax credits reduce federal revenues and increase federal spending. In this report, CBO provides an overview of the tax credits and explains how the agency assesses their budgetary and economic effects.

  • In CBO’s January 2025 baseline projections, the ITC and PTC together increase projected deficits from 2026 to 2035 by about $300 billion. The cost of tax credits for investing in wind and solar electric power is uncertain because the underlying activity—the amount of investment itself—is uncertain.
  • The ITC and PTC provide an incentive for private-sector investment. CBO estimates that without those tax credits, investment in wind and solar electric power from 2024 to 2026 would be about one-third less than is expected with the credits in place. But because investors’ behavior is uncertain, including their response to changes in tax policy, the amount of investment attributable to the tax credits could be higher or lower than projected.
  • The 2022 reconciliation act (Public Law 117-169) made the ITC and PTC more generous for investments in projects that pay prevailing wages and employ apprentices, are located in certain geographic areas, and use domestically sourced materials. Linking the tax credits to those other policy objectives can encourage investment in projects whose costs per unit of generating capacity are higher than they would otherwise be, thus involving a trade-off between supporting the objectives and stimulating investment in wind and solar power at the lowest possible cost.

Ce court texte évalue le potentiel de revenus des tarifs douaniers universels aux États-Unis, concluant que bien qu’un tarif de 10 à 20 % puisse générer entre 2,2 et 3,4 billions de dollars sur dix ans, les effets économiques négatifs — baisse du PIB, pertes d’emplois et représailles commerciales étrangères — réduiraient considérablement les recettes nettes, mettant en doute l’efficacité des tarifs comme outil durable de financement public.

Estimating the revenue raised by tariffs is not as straightforward as multiplying the amount of imports by the applicable tariff rate. Direct tariff revenue is lowered by behavioral, offset, and dynamic economic effects. Further, the revenue is subject to high levels of political uncertainty given the potential for legal and congressional challenges to the authorities the US executive branch has used to impose tariffs. Revenue is only raised when the tariffs are in effect; if the tariffs are lifted due to negotiations, legal challenges, or congressional action, then revenue will cease

International

Ce texte souligne l’importance de la politique budgétaire et d’une gestion efficace des finances publiques pour permettre au Lesotho de retrouver une croissance inclusive, tout en saisissant les opportunités économiques et en assurant une meilleure allocation des ressources sociales et infrastructurelles.

Following a decade of low and unstable growth, Lesotho has a unique opportunity to build a new foundation for robust and inclusive development. As real GDP growth pivoted from a 6.3 percent expansion in 2012 to an 8.2 percent contraction in 2020, per capita income levels declined sharply, and Lesotho’s hopes of improving living standards slipped away. However, the country now has a chance to return to a convergence path, as the second phase of the Lesotho Highlands Water Project (LHWP-II), increased revenue transfers from the Southern African Customs Union (SACU), and the renegotiation of water royalties from South Africa are expected to drive economic activity and provide resources for much-needed social spending and infrastructure investment. Seizing this opportunity will require effective prioritization of policies and investments, sound public financial management, and the restoration of sufficient fiscal buffers (savings) to counter negative shocks. This economic update highlights the critical role of fiscal policy in mitigating macroeconomic volatility and fostering sustainable and inclusive growth. It stresses the need for effective fiscal and public investment management reforms to address Lesotho’s economic challenges and unlock opportunities for development. Aligning fiscal policies with the goal of inclusive growth is essential to ensure that benefits reach all segments of society.

Ce document examine les réformes fiscales récentes dans les pays du Conseil de coopération du Golfe (CCG), concluant que la mise en place de la TVA et des accises a eu un impact économique globalement faible mais positif, tandis que l’impôt sur les sociétés (IS) affecte plus fortement les petites entreprises, ce qui souligne l’importance d’un design fiscal équitable et adapté pour préserver la compétitivité tout en diversifiant les sources de revenus publics dans un contexte de dépendance aux hydrocarbures.

In 2014, the collapse of global oil prices and the resulting increase in fiscal deficits and debt triggered a wave of spending cuts, tax policy and subsidy reforms. The introduction of excises and VAT, broadening of CIT, and subsidy reform have changed the GCC fiscal landscape. Little is known on how those recent changes have been impacting the economy. This paper first highlights the fiscal history and current fiscal landscape across the GCC. It then utilizes both macroeconomic and firm-level financial data to analyze the impact of tax policy reforms on economic and firm-level outcomes using panel data techniques. The paper finds that the different reforms have had a minor impact on GDP growth, inflation, and other economic variables, while the impact on firms is more nuanced. VAT is not found to impact firm financials, suggesting well-functioning VAT refund systems. Changes to CIT, however, have some impact especially on smaller companies, while the impact of excises depends on analyzed subgroups. The emerging picture suggests that tax policy reforms have had an overall rather small impact on the GCC economies, but care should be taken in exact policy design.

Cet article développe une méthode innovante pour estimer la consommation moyenne des ménages à l’échelle locale au Royaume-Uni, concluant que ces mesures de consommation sont souvent plus fiables et moins inégalement réparties que les revenus, ce qui en fait un meilleur indicateur du niveau de vie et un outil complémentaire important pour orienter les politiques fiscales et sociales à l’échelle locale.

In this paper, we estimate average equivalised consumption measures across local authority districts in Great Britain. We use small-area estimation methods that combine information from a household budget survey, a much larger survey of local demographics and employment, and area-level information on card transactions and energy consumption. Simulations indicate that our measures significantly outperform sample averages taken from the budget survey alone, as well as naive regression imputation estimates. We also find that including transactions data substantially improves our estimates, suggesting these data could play an important role in measuring local consumption and hence living standards in the future. We compare our consumption estimates to local income measures and show the former is less unequally distributed across areas, and that the ranking of local authorities in terms of living standards is different under the two measures.

Ce document analyse les effets du taux d’imposition minimal mondial (Pilier II de l’OCDE) sur les recettes fiscales de l’Irlande, concluant que cette réforme pourrait augmenter les revenus de l’impôt sur les sociétés de 18 %, mais au prix d’une concentration encore plus grande des recettes entre les mains de quelques multinationales étrangères, ce qui rend les finances publiques plus vulnérables à des chocs externes et appelle à une gestion prudente et économe de ces recettes exceptionnelles.

Ireland’s corporation tax receipts have surged in the past decade. Since 2015, they’ve grown to over a quarter of all tax receipts, having averaged closer to 13% for two decades. The receipts are highly concentrated, with just three firms estimated to have contributed 38% of receipts in 2023.

This paper shows how this concentration could be set to rise. It provides the first in-depth estimate of the impact of the OECD’s Pillar II reforms on Irish receipts. The reforms mean a 15% minimum effective tax rate for large corporations in Ireland, as compared to the 12.5% statutory rate.

The paper estimates that the reforms will increase Irish corporate tax revenues, but by less than other studies have suggested. Had the 15% rate been in place from 2018–2022, it estimates that revenues would have been, on average, 18% higher.

Crucially, virtually all of this additional revenue will be “excess”. In other words, it cannot be explained by underlying domestic activity. This will lead to Irish corporation tax receipts becoming even more concentrated among a relatively small number of large, foreign-owned multinationals.

The Government should avoid using these receipts to fund permanent commitments. It could instead save more of its excess corporation tax receipts, make realistic plans for health, housing, and climate challenges, and diversify its economy.

Ce rapport met en lumière le rôle souvent négligé des réformes de l’assiette fiscale dans la baisse des taux effectifs d’imposition des multinationales dans l’Union européenne entre 2014 et 2022, concluant que ces réformes — principalement des mesures de réduction de l’assiette comme les incitatifs à l’investissement et à la R-D — ont entraîné une perte de 16 milliards d’euros en recettes fiscales, soit 3,5 % des revenus de l’impôt des sociétés, et qu’elles devraient faire l’objet d’un suivi plus rigoureux dans le cadre des politiques fiscales publiques.

This paper documents the rise of corporate tax-base narrowing measures in the EU using a novel dataset covering both tax rate and tax base reforms implemented between 2014 and 2022. Our findings indicate a shift away from the ’cut rate – broaden base’ approach, as governments increasingly align corporate taxation with industrial policy objectives. We show that EU tax competition exerts downward pressure on high-tax countries, while the likelihood of tax cuts also varies with the political orientation of governments. Using financial accounts from more than 40,000 affiliates, we find that the average effective tax rate of multinational enterprises in the EU has declined more rapidly than the statutory rate and estimate that tax base reforms account for 24% of this decline. The estimated revenue cost of all reforms combined amounts to 3.5% of total corporate tax revenue collected from the sample firms. These revenue losses should be carefully weighed against the anticipated benefits of tax reforms.

Ce rapport présente un nouveau modèle macroéconomique à générations imbriquées développé au Royaume-Uni (UK OLG), concluant qu’il permet de mieux simuler les effets à long terme des politiques fiscales, des chocs démographiques et économiques, notamment en intégrant les comportements de consommation, d’épargne et de travail selon l’âge — un outil prometteur pour évaluer l’impact budgétaire de réformes fiscales sur les finances publiques à l’échelle intergénérationnelle.

This paper presents a new overlapping generations model of the UK economy, UK OLG. Built jointly by the Office for Budget Responsibility and HM Treasury, UK OLG analyses the long-term impact of shocks, trends and policies on the UK macroeconomy and public finances. The paper outlines the background to this model, before setting out UK OLG’s structure. The model’s general equilibrium framework captures interactions between households, the production sector and government. By explicitly modelling forwardlooking behaviour in households both within and across generations, UK OLG creates robust simulations for the impact of shocks. The model also covers a simple treatment of bequests and inheritance. The paper then sets out how UK OLG has been calibrated to match recent UK economic data and reflect key features of the UK tax, spending and welfare systems. A detailed treatment of the age structure of the UK population allows the model to show the effects of shocks that affect age groups differently. Unanticipated shocks to earnings generate income and wealth inequality within generations, helping produce a realistic saving profile, including life-cycle and precautionary savings, and consumption smoothing. Finally, the paper demonstrates the model’s properties with a series of sensitivity analyses to shocks.

Cet article évalue l’impact de l’instauration de la déclaration obligatoire des revenus en cryptomonnaie au Danemark, concluant que malgré cette réforme ambitieuse, plus de 90 % des investisseurs ne déclarent pas leurs revenus, en grande partie parce qu’ils déplacent leurs activités vers des plateformes étrangères, soulignant ainsi les limites des approches nationales face à l’évasion fiscale sur des actifs décentralisés et la nécessité d’une coordination fiscale internationale.

Cryptocurrencies pose substantial challenges to tax enforcement due to their anonymous and decentralized properties, undermining conventional regulatory practices. We study the impact of an ambitious new enforcement initiative aimed at addressing these challenges: domestic third-party reporting of crypto income. We estimate tax compliance and behavioral responses to this new policy by combining unique Danish microdata from domestic crypto platforms, administrative tax records, and cross-border bank transfers. Despite the introduction of domestic third-party reporting, over 90% of crypto investors do not declare crypto income. Moreover, we identify a significant and persistent evasion response to the policy as investors shift trading activity from domestic platforms, subject to third-party reporting, to foreign platforms outside regulatory reach. Our findings underscore the limits of domestic enforcement strategies in addressing tax evasion for decentralized, borderless assets like cryptocurrencies, highlighting the need for international coordination.

Ce rapport montre qu’en intégrant les données fiscales aux enquêtes traditionnelles sur les revenus en Malaisie, l’inégalité réelle des revenus est significativement plus élevée que ce que suggèrent les données de sondage seules, avec le top 1 % captant 11,4 % du revenu national en 2022, ce qui souligne l’importance d’utiliser les données fiscales pour concevoir des politiques publiques plus justes et mieux ciblées.

Accurate measurement of income inequality is crucial for understanding economic disparities and designing effective policy interventions. However, traditional household surveys, including the Malaysian Household Income Survey (HIS), often underrepresent top incomes due to sampling limitations and underreporting by high earners. This study addresses these challenges by integrating HIS data from 2016 to 2022 with administrative tax records, applying a reweighting method to correct for biases in income distribution estimates. The results indicate that tax-adjusted data increases the Gini coefficient by about 2 percentage points, revealing a higher level of inequality than estimation from survey data alone.

Our analysis shows that in 2022, the top 1% of earners captured 11.4% of national income, while the top 10% accounted for 35.0%, marking a substantial concentration of wealth. In contrast, the middle 40% experienced a decline in their income share, highlighting increasing polarization within Malaysia’s income distribution. Ethnic disparities remain pronounced: despite a gradual decline in their overall population share, Chinese Malaysians continue to dominate the highest income brackets, comprising 56.5% of the top 1%. Meanwhile, Bumiputera, the majority ethnic group, account for 70% of the bottom 50%, underscoring persistent socio-economic inequalities. Although Bumiputera representation among top earners has risen slightly, this trend is primarily driven by gains in self-employment income rather than structural shifts in wage employment or wealth creation through property ownership.

These findings underscore the importance of incorporating tax data into inequality assessments to obtain a more accurate and comprehensive picture of income distribution. Furthermore, the persistent ethnic and class-based disparities highlighted in this study emphasize the need for targeted policies that promote inclusive economic growth, equitable opportunities, and structural reforms to address long-standing inequalities in Malaysia’s multi-ethnic society.

Équipe de rédaction

Recherche et sélection des articles :

  • Alyson Auger-Collette
  • Mirlyn-Daphney Brutus
  • Kristine Javier
  • Louis Lemay

Coordination et édition :

  • Tommy Gagné-Dubé

Note: L’intelligence artificielle générative a été utilisée dans la préparation de ce bulletin de veille pour la préparation de certaines des phrases résumées (en gras) des documents. 

INSCRIVEZ-VOUS À L’INFOLETTRE