Bulletin de veille du 25 avril 2023

Québec/Canada

Selon les auteurs, l’absence d’une définition de la précarité et le manque de données présentent un obstacle afin de comprendre la précarité en Colombie-Britannique.

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The rise of the ‘gig economy’ and on-demand work using online platforms like Uber and Skip the Dishes has ignited public debate about precarious work and what makes a “good job.” Precarious work is not a new phenomenon, nor is it limited to the gig economy—but we don’t know just how widespread a problem it has become, mainly because Statistics Canada does not collect timely data on many of its dimensions.

As part of the Understanding Precarity in BC project we conducted a pilot BC Precarity Survey—the first of its kind in BC—to address this gap and collect new evidence on the scale and unequal impacts of precarious work in our province.

The survey, conducted in late 2019, reveals a polarized labour market in which precarious work is far more pervasive than many assume and includes much more than “gig work.”  It also shows that the burden of precarious work falls more heavily on racialized and immigrant communities, Indigenous peoples, women and lower-income groups.

Le présent rapport fait ressortir les faits saillants du budget de 2023 pour aider les parlementaires dans leurs délibérations budgétaires.

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Les révisions apportées aux perspectives économiques du secteur privé et l’évolution de la situation financière dans le budget de 2023 donnent lieu à des perspectives inférieures pour le solde budgétaire de 26,1 milliards de dollars (ou 4,4 milliards de dollars par année, en moyenne) de 2022-2023 à 2027-2028 par rapport à l’EEA de 2022.

Le gouvernement a annoncé de nouvelles dépenses de l’ordre de 69,7 milliards de dollars (mesurées sur une base brute), qui sont en partie contrebalancées par des mesures d’augmentation des recettes de 14,0 milliards de dollars et des mesures de réduction des dépenses de 12,8 milliards de dollars. Sur une base nette, les nouvelles mesures réduisent le solde budgétaire de 42,9 milliards de dollars (ou 7,2 milliards de dollars par année en moyenne) de 2022-2023 à 2027-2028.

Le budget de 2023 ne présente aucune évaluation de l’efficacité des programmes que le gouvernement a lancée dans le budget de 2022 dans le cadre du volet 1 de son examen exhaustif des politiques stratégiques.

Outre le fait de proposer de réduire les dépenses en services de consultation, en services professionnels et en déplacements, le budget de 2023 ne détermine pas de possibilité d’économiser et de réaffecter les ressources « de façon à adapter les activités et les programmes gouvernementaux à la nouvelle réalité post-pandémique » sous le volet 2 de l’examen exhaustif des politiques stratégiques lancé dans le budget de 2022.

Dans le budget de 2023, le gouvernement a cerné de nouvelles mesures « non annoncées » de 798 millions de dollars, sur une base nette, de 2022-2023 à 2027-2028. En valeur absolue, il s’agit de décisions relatives aux recettes ou aux dépenses de plus de 12 milliards de dollars sur lesquelles aucun détail précis n’est donné.

Les auteurs s’intéressent à une réforme de l’imposition du gain en capital au Canada et estiment qu’une telle réforme devrait cibler un petit groupe de contribuables qui profitent de manière disproportionnée du régime d’imposition actuel du gain en capital.

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We use data on the distribution of capital gains income across and within income groups to simulate the impact of reforms to increase capital gains tax rates. Readers can use our online tool to explore different possible reforms. A reform that targeted only the highest capital gains income amounts would affect very few families, while raising substantial revenue and increasing fairness in the tax system.

Cet article tente d’illustrer dans quelle mesure les règles fiscales canadiennes imposant des retraits du FERR aux contribuables sont désuètes. Les auteurs discutent principalement de comment le prolongement de l’espérance de vie des particuliers et la baisse des rendements augmentent la probabilité que les retraits minimums obligatoires laissent les personnes âgées avec un revenu négligeable pour leurs dernières années.

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Tens of millions of Canadians are saving in tax-deferred accounts, or are drawing from those accounts to support themselves in retirement. Except for the minority in defined-benefit (DB) pension plans, these savers are using capital accumulation plans (CAPs), such as Registered Retirement Saving Plans (RRSPs) and defined-contribution (DC) pension plans. Seniors are drawing those savings down, predominantly from registered retirement income funds (RRIFs). RRIF holders face a challenge: balance their need for current income against the risk of outliving their savings. The federal Income Tax Act complicates this challenge. It obliges some DC plan members when they retire, and all CAP savers no later than the end of the year they reach age 71, to buy annuities, or transfer their assets into RRIFs.2 It further subjects RRIFs to mandatory withdrawals starting the following year.3 These mandatory withdrawals turn the tax-deferred saving from CAPs into taxable income, accelerating governments’ receipt of revenue that would otherwise occur later – on voluntary withdrawal by the RRIF holder, on the death of the RRIF holder, or on voluntary withdrawal or death of the RRIF holder’s surviving spouse or pension partner. To the extent the mandatory withdrawals deplete the RRIF faster than voluntary withdrawals would have done, they increase people’s risk of outliving their tax-deferred savings, undermining their prospects of prosperity in their later years.

Une prise en compte des investissements privés, exclus de la présente analyse, aurait pour effet d’accroître significativement l’empreinte carbone des ménages à plus hauts revenus. En suivant une telle approche à l’échelle canadienne, des évaluations ont obtenu une empreinte carbone jusqu’à 19 fois plus élevée chez les 1% plus hauts revenus que chez les individus faisant partie des 50% moins nantis.

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L’Institut de la statistique du Québec (ISQ) publiait en avril 2022 une toute première estimation de l’empreinte carbone des ménages québécois basée sur la consommation1. On y apprenait qu’en 2017, les ménages du Québec ont occasionné l’émission de 66 474 milliers de tonnes équivalent CO2 (Kt éq. CO2) sur la planète. La présente analyse évalue l’empreinte carbone des ménages selon leur niveau de revenu. 

États-Unis

Ce texte discute des étapes et progrès dans la reconstruction de l’Internal Revenue Service (IRS) dans le but d’améliorer le traitement fiscal aux États-Unis.

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This tax season, millions of taxpayers are benefiting from a better-funded IRS that’s answering more taxpayer questions, processing returns timelier, and issuing refunds to families around the country. Last week the IRS released its ten-year plan for using funds it’s gotten to rebuild a system to best serve honest taxpayers and focus enforcement on high-end tax evasion — a transformative effort that will also need consistent and sufficient funding from federal policymakers. Before this tax season’s improvements, a decade of steep budget cuts left the IRS unable to provide the customer service that taxpayers deserve or to adequately enforce the nation’s tax laws. As many as 9 in 10 taxpayer phone calls to the IRS went unanswered, while audits plummeted for millionaires (see chart) and corporations, contributing to the half-a-trillion-dollar annual tax gap.

Ce rapport présente des informations et des recherches sur l’impôt sur le revenu des sociétés aux États-Unis afin d’aider les décideurs politiques à comprendre et à évaluer les politiques visant à le modifier.

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This report presents information and research on the U.S. corporate income tax to help policymakers understand and evaluate policies to modify it. Many of the topics and ideas discussed here are analyzed in greater detail in the other CRS reports and academic research referenced throughout. This report first reviews the structure of the corporate income tax. Next, the report presents and analyzes data on which companies pay the corporate tax, how much revenue the tax generates, and how the U.S. system compares to the rest of the world. Finally, the report reviews the economic effects of the corporate tax—including a discussion of the tax’s purpose, who bears its burden, and how to evaluate alternative corporate tax systems.

Ce rapport détaille le rôle et l’importance des paiements tenant lieu de taxe pour les États et les administrations locales aux États-Unis.

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The Department of the Interior’s (DOI’s) Payments in Lieu of Taxes (PILT) program provides compensation for certain entitlement lands that are exempt from state and local taxes. These lands include selected federal lands administered by the Bureau of Land Management, the National Park Service, and the U.S. Fish and Wildlife Service, all in DOI; lands administered by the U.S. Forest Service in the Department of Agriculture; federal water projects; dredge disposal areas; and some military installations. Enacted in 1976, PILT is the broadest—in terms of federal land types covered—of several federal programs enacted to provide compensation to state or local governments for the presence of tax-exempt federal lands within their jurisdictions. PILT was enacted in response to a shift in federal policy from one that prioritized disposal of federal lands—in which federal ownership was considered to be temporary—to one that prioritized retention of federal lands, in perpetuity, for public benefit. This shift began in the late 19th century and continued into the 20th century. Along with this shift came the understanding that, because these lands were exempt from state and local taxation and were no longer likely to return to the tax base in the foreseeable future, some compensation should be provided to the impacted local governments. Following several decades of commissions, studies, and proposed legislation, Congress passed PILT to at least partially ameliorate this hardship. PILT payments generally can be used for “any governmental purpose,” which may include assisting local
governments with paying for local services, such as “firefighting and police protection,
construction of public schools and roads, and search-and-rescue operations.”
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Ce rapport détaille les principes de la taxation sélective des droits d’accises et explore les tendances et les applications récentes de la taxation mondiale des droits d’accises.

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A variety of tax structures are used as excise taxes. Excise taxes can be applied per unit—selectively or ad quantum—or as a percentage of the price or value—ad valorem. The taxes can be levied at different points in the production process, including at the point of sale to the consumer, during wholesale transactions between businesses, or at the manufacturer when production is complete. Specific taxes can target different parts of the product, including raw materials, product ingredients, the weight of a product, the quantity of a product, or combinations of the above. In this paper, we explore existing tax structures and evaluate the best practices for using excise taxes on a range of products.

Traditional targets of excise taxes, including alcohol, tobacco, and fuel, have well-established tax rates and policies. Recent years have seen a pronounced shrinking of the tax base for these products. The tax base is shrinking for traditional excise taxes, including tobacco, alcohol, and motor fuels. These sources of revenue are unstable and work poorly as a source to fund growing expenditure programs. Newer excise taxes—including those on carbon, cannabis, alternative tobacco products, ride-sharing, and plastics—have the potential to significantly affect global trade and increase the percent of tax revenue generated by excise taxes.

L’auteur de cet article fait un survol du plan d’exploitation de l’Internal Revenue Service (IRS) qui a été publié le 6 avril et qui définit une série d’objectifs et d’initiatives visant à améliorer le recouvrement des impôts aux États-Unis. L’auteur identifie également des inquiétudes face au financement du plan initial.

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The Internal Revenue Service (IRS) released its operations plan on April 6th, setting out a series of objectives and initiatives to improve the tax collection agency. The document shows how the IRS plans to use its substantial funding increase enacted in the Inflation Reduction Act (IRA) last year. While the IRS hopes to increase revenue collection and minimize additional burdens on taxpayers, uncertainty remains regarding its ability to deliver, particularly on the latter. Furthermore, some concerns about the original funding package are already surfacing, specifically around insufficient funding for taxpayer services.

Les auteurs de cet article analysent les systèmes d’imposition des pays scandinaves qui ont un vaste filet de sécurité sociale et de financement public. Ils concluent que les taxes à la consommation et les cotisations sociales sont deux impôts à assiettes très larges qui génèrent une grande partie des recettes nécessaires au fonctionnement de leurs programmes publics.

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Scandinavian countries are well known for their broad social safety net and their public funding of services such as universal health care, higher education, parental leave, and child and elderly care. High levels of government spending naturally require high levels of taxation. In 2021, Denmark’s tax-to-GDP ratio was at 46.9 percent, Norway’s at 42.2 percent, and Sweden’s at 42.6 percent. This compares to a ratio of 24.5 percent in the United States.

So how do Scandinavian countries raise their tax revenues? A first breakdown shows that consumption taxes and social security contributions—both taxes with a very broad base—raise much of the additional revenue needed to fund their large-scale public programs.

International

Les pays avancés devraient connaître un ralentissement économique marqué en 2023, notamment en raison de politiques plus restrictives nécessaires afin de diminuer l’inflation. Les gouvernements devraient prioriser des positions restrictives tout en supportant les groupes les plus affectés par la crise du coût de la vie.

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D’après les prévisions de référence, la croissance devrait ralentir de 3,4 % en 2022 à 2,8 % en 2023, avant de s’établir à 3,0 % en 2024. Les pays avancés devraient connaître un ralentissement particulièrement marqué de leur activité économique, avec un taux de croissance chutant de 2,7 % en 2022 à 1,3 % en 2023. Dans un autre scénario plausible avec une amplification des tensions sur le secteur financier, la croissance mondiale chute aux alentours de 2,5 % en 2023 et celle des pays avancés passe sous la barre de 1 %. Dans le scénario de référence, l’inflation globale mondiale chute de 8,7 % en 2022 à 7 % en 2023 sous l’effet de la baisse des prix des produits de base, mais l’inflation sous-jacente devrait diminuer plus lentement. Dans la plupart des pays, l’inflation ne devrait pas revenir à son niveau cible avant 2025.

Au Kosovo, pour l’année 2021-2022, les améliorations au niveau de l’administration fiscale expliquent pourquoi les recettes fiscales ont augmenté davantage que la croissance. L’augmentation des audits, des contrôles administratifs et inspections sont en partie responsables de la situation.

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Among western Balkan countries, Kosovo had the largest growth in tax revenue in percent of GDP over 2021-22. While part of this strong performance could be explained by increased activity, surging inflation, and buoyance, a sizable part of it is related to increased formalization. This paper analyzes the extent to which tax revenue increases may have grown due to gains in formalization, both of workers and businesses, by applying a simple accounting framework to disentangle the sources of tax collection increases.

Selon les projections actuelles, le PIB nominal devrait ralentir ce qui fera augmenter les ratios de dette publique malgré des politiques budgétaires plus restrictives. Malgré de nombreuses réformes fiscales, les recettes fiscales des pays à faible revenu représentent un taux par rapport au PIB de 13,5% moins élevé que celui des pays des économies avancées, ce qui le rend à risque au niveau de la dette.

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The report discusses how public finances have fluctuated with multiple shocks since the pandemic, characterized by atypical growth, inflation dynamics, and fiscal support to mitigate the shocks. The recent financial turmoil aggravated an already uncertain and complex outlook with tight financing conditions and mounting concerns for debt vulnerabilities. In this volatile environment, fiscal policy should prioritize consistency with monetary policy to restore price and financial stability, while supporting the most vulnerable. Abrupt changes in financial conditions also call for fiscal restraint to tackle fiscal vulnerabilities. To that end, governments will need to give greater priority to rebuilding fiscal buffers by developing credible risk-based fiscal frameworks that promote consistent macroeconomic policies, reduce debt vulnerabilities over time, and build up the necessary room to handle future shocks.

Les recettes fiscales devraient augmenter pour l’Écosse dans les prochaines années, cependant, la partie de ces recettes provenant des taxes sur le gaz et le pétrole devrait diminuer sous ce qui avait été prévu en novembre 2022, malgré la hausse des taux de taxes sur ces matières et les prix élevés.

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Scotland’s underlying fiscal position is set to improve by much less than expected last year, as oil and gas prices fall back.

La baisse du plafond des prestations sociales au Royaume-Uni a engendré une hausse du travail chez les bénéficiaires de l’aide sociale, particulièrement chez les bénéficiaires dont les prestations ont été réduites le plus.

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DWP study finds that lowering the benefit cap led to some moving into paid work, some moving onto an exempting disability benefit and some moving home.

Selon l’auteur, la baisse générale des taux d’imposition depuis les années 30 résulte en une croissance de la richesse à un plus jeune âge chez les générations plus jeunes, mais cela ne suffit pas à contrebalancer les autres facteurs qui entraînent une baisse de l’accumulation de la richesse chez ces générations.

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Although older generations have substantially more wealth than their recent predecessors did at the same age, younger generations do not. Bringing together UK data on those born between the 1930s and 1980s and a lifecycle model of saving, I quantify whether this is due to changes in preferences or changes in the circumstances each generation has faced. Changing circumstances can rationalise slowing generation-on-generation wealth growth. I find no evidence that later-born generations are less patient. I quantify the implications of changing circumstances for consumption and welfare. Later-born generations are predicted to have higher consumption, despite ac-cumulating no greater wealth, than their predecessors because their earnings are more ‘backloaded’, they have fewer children, and face lower taxation.

Le taux d’imposition effectif des plus grandes entreprises est moins élevé que celui des moyennes entreprises, ce qui pourrait poser un problème d’allocation des ressources. L’impôt minimum global pourrait permettre une hausse de 27% des recettes fiscales provenant de l’impôt des société, ce qui permettrait de récupérer les recettes perdues.

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This paper provides novel evidence on the relationship between firm size and effective corporate tax rates using full-population administrative tax data from 13 countries. In all countries, small firms face lower effective tax rates than mid-sized firms due to reduced statutory tax rates and a higher propensity to register losses. In most countries, effective tax rates fall for the largest firms due to the take-up of tax incentives. As a result, a third of the top 1 percent of firms face effective tax rates below the global minimum tax of 15 percent. The minimum tax could raise corporate tax revenue by 27 percent in the median sample country.

Les taux d’imposition effectifs ont augmenté dans la plupart des pays de l’OCDE, avec une hausse plus importante pour les familles avec enfants aux niveaux de revenus les plus bas.

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L’édition 2023 des Impôts sur les salaires indique par ailleurs que si les salaires ont progressé en valeur nominale, ils ont reculé en valeur réelle sous l’effet de la forte inflation observée dans la zone OCDE en 2022.

Dans un contexte d’inflation record depuis plus de 30 ans, cette nouvelle analyse révèle qu’en 2022, les taux effectifs d’imposition se sont accrus dans la plupart des pays de l’OCDE pour toute une série de catégories de revenu et de foyer, cette hausse étant particulièrement sensible en ce qui concerne les familles avec enfants, en particulier celles situées au bas de l’échelle des revenus.

Les différentes approches adoptées par les pays de l’OCDE pour indexer les systèmes de prélèvements et de prestations sur l’inflation montrent que 17 pays adaptent automatiquement leur système d’imposition du revenu des personnes physiques à l’inflation, tandis que les 21 autres le font de manière discrétionnaire. Vingt-et-un pays procèdent à un ajustement automatique des cotisations de sécurité sociale et 19 à un ajustement automatique des prestations en espèces. Le rapport souligne que lorsque les systèmes fiscaux et sociaux ne sont pas ajustés en tenant pleinement compte de l’inflation, ce sont les ménages à faible revenu avec enfants qui sont les plus vulnérables aux effets d’une hausse des taux d’imposition effectifs qui leur sont applicables.

Le rapport se concentre sur la comparaison entre pays du coin fiscal sur le travail, défini comme la somme des impôts sur le travail acquittés par les salariés et par les employeurs, minorée des prestations familiales, exprimé en pourcentage du coût du travail pour l’employeur. Les ménages sont classés en huit catégories selon leur niveau de revenu et leur composition. Pour un célibataire percevant le salaire moyen, le coin fiscal oscillait en 2022 entre 53 % en Belgique à 0 % en Colombie, la moyenne dans l’ensemble de la zone OCDE s’établissant à 34.6 %.

Ce document décrit les principales caractéristiques des incitations fiscales disponibles dans les pays membres du Cadre inclusif sur le BEPS. Il souligne également les différences dans la conception de ces mesures et leurs avantages fiscaux.

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Tax incentives that provide preferential tax treatment to the incomes arising from research and development (R&D) and innovation activities, such as intellectual property regimes, have become widespread in recent years. This paper describes the key design features of tax incentives available in 49 member countries of the Inclusive Framework on BEPS (IF), covering all OECD countries and EU countries. It outlines differences in the design of such incentives that may translate into differences in the tax benefits offered. The information collected and reported in this paper is a first step towards a more systematic comparison of tax support policies for R&D and Innovation.

Les auteurs analysent les effets que pourrait entraîner l’imposition d’une taxe supplémentaire de 15% sur les cotisations de retraite obligatoire pour les individus à revenus élevés (plus de 250 000 $).

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We examine the bunching behaviour of individuals in Australia in response to an extra 15 per cent tax on compulsory retirement contributions imposed on those earning more than $250,000. We find almost no bunching by wage and salary earners. There is extensive bunching by those with business or trust income. For this group, we estimate an elasticity of taxable income of 0.032. Females and older workers are more likely to bunch. The results suggest that the tax induces a substantial tax planning response but little labour supply response.

Équipe de rédaction

Recherche et sélection des articles :

  • Léa Béliveau
  • Frédéric Deschênes
  • Tatiana Duval
  • Alena Mulay-Benaissa

Coordination et édition :

  • Tommy Gagné-Dubé
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